انجام طراحی برای اجرا و منظور از طرح و اجرا ، ‌ایجاد بنائی می باشد که بتواند وظائف مورد انتظار را به خوبی انجام دهد. یکی از مراحل نقشه برداری ساختمان ، مدیریت اجرای طرح ساختمان است ، اگر نمی دانید مدیریت اجرای ساختمان چیست و چه کاربردی دارد با ما همراه باشید ، تهران مپ اطلاعات خوبی درباره مدیریت نقشه برداری اجرای ساختمان در این مقاله تقدیم شما می نماید.

 

اجرای طرح ساختمان

 

مدیریت نقشه برداری اجرای ساختمان

اجرای طرح ساختمان عینیت بخشیدن به آن طرح مطابق نقشه‌ ها و سایر مدارک اجرائی می باشد ، که خود حاصل تفکر طراح یا طراحان هر بنا از لحظه تکوین فکر‌ ایجاد آن تا موقعی که به دست بهره برداری کنندگان سپرده می شود می باشد و باید مراحلی را طی نماید که شامل برنامه ریزی ، طرح و محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا ،کنترل کیفیت ، آغاز بهره برداری می باشد تا پس از حصول اطمینان از قابلیت بهره برداری آن ، در اختیار بهره برداری کنندگان قرار گیرد. بسته به بزرگی و کوچکی طرح و ماهیت آن ، اهمیت هر یک از مراحل فوق متغیر است و بنا به ضرورت ممکن می باشد گستره یکی از مراحل بسیار محدود باشد و حتی مرحله‌ ای با مراحل دیگر ادغام گردد. هر یک از‌ این مراحل باید در چارچوب فنی ، اقتصادی ، زیست محیطی ، زیبائی شناسی ، اجتماعی و حتی سیاسی قرار گیرند. چرا که چگونگی‌ طی شدن این مراحل در‌ ایمنی ، عملکرد آتی بنا و عمر مفید آن تاثیر بسزایی دارد.

اما اثر مرحله اجرا و نظارت بر آن ، بیش از هر مرحله می باشد دیگری تجارب جهانی نشان می‌ دهند که در حدود هفتاد درصد تمام عواملی که بروز کاستی ها و تقلیل عمر مفید بنا ها را سبب می‌ گردد ، از خطاهای‌ این مرحله آغاز می گردد. لازم به توضیح می باشد ، که برخلاف عرف معمول ، در‌ اینجا از اجرا و نظارت بر اجرای طرح ساختمان به عنوان یک مرحله نام برده می شود و اجرا و نظارت ، دو مقوله جدا از هم در نظر گرفته نمی شوند.
این مسئله به منظور هماهنگی با یکی از دگرگونی های بنیادی صنعت ساختمان می باشد که با وارد شدن مفهوم از طرف سازنده در روند ساختن بنا ها به جای مفهوم «کنترل کیفیت» و «تضمین کیفیت» توسط دستگاه نظارت ، در عمل بخش عمده وظائف دستگاه مجری و دستگاه نظارت ، در هم ادغام می شود در واقع به روال سنتی ، دستگاه سازنده بر حسب وظیفه ، سعی می‌ نماید طرحی را که اجرای آن به او سپرده شده است را بر مبنای نقشه‌ ها و با رعایت مشخصات فنی طراحی نماید. مسئولیت او به اجرای کار طبق نقشه و مشخصات، در زمانی مشخص و معمولاً با هزینه‌ای معین محدود می باشد.

 

اجرای طرح ساختمان

 

روش های اجرای طرح ساختمانی و پیمان ها

اجرای طرح های ساختمانی صدها جزئیات فنی و ساختمانی و روابط پیچیده چند جانبه بین صاحبکار کارفرما ، مجری طرح ، ناظر ، پیمانکاران جزء ، سازندگان مصالح و لوازم و فروشندگان ، تولید کنندگان و اجاره دهندگان تجهیزات ، نیروی انسانی ، نهاد های مدیریت شهری و ادارات دولتی را شامل است.

روشهای اجرای طرح ساختمان

اجرای طرح های ساختمانی ممکن می باشد به یکی از صورت های زیر انجام گیرد:

  • امانی: صاحبکار یا قائم مقام او ، یعنی کارفرما یا مجری طرح ، رسماً عملیات اجرائی را مدیریت می‌ نماید و هزینه‌ ها را قبول می کند.
  • صاحبکار: شخصی می باشد حقیقی یا حقوقی که طرح متعلق به او است.
  • کار فرما یا مجری طرح: شخصی است حقیقی یا حقوقی که صاحبکار تمام یا بخشی از اختیارات خود را برای اجرا به او تفویض می کند.
  • مدیر اجرایی: صاحبکار شخص دیگری را به عنوان مدیر اجرائی ، از طرف خود مامور اجرای کار می‌ نماید و تمام یا بخشی از اختیارات خود را به او تفویض می‌ نماید و با نظر او تحت کنترل خود ، هزینه‌ های اجرائی را با ملحوظ داشتن اضافه مبلغی برای مدیریت ، پرداخت می نماید.
  • مدیر اجرائی: شخصی می باشد حقیقی یا حقوقی که سازماندهی عملیات اجرائی به عهده او واگذار می‌ شود. که صاحبکار یا کارفرما هر قسمت از کار را به پیمانکار مناسبی واگذار می‌ نماید که آن بخش از کار را با مشخصات معلوم و به قید معلوم انجام دهد و خود کار پیمانکاران جزء را هماهنگ و اجرا می کند.
  • پیمانکار: شخصی می باشد حقیقی یا حقوقی که انجام خدمات مشخصی را تحت شرایط فنی و مالی معین در مدت زمانی معلوم ، به عهده دارد.
  • پیمانکاری کامل: صاحبکار یا کار فرما ، کل کار را به یک پیمانکار اصلی واگذار می‌ نماید و پیمانکار مزبور با امکانات خود و یا با استفاده از پیمانکاران جزء کار را به سر انجام می‌ رساند به عبارت دیگر کل کار را به مسئولیت خود، با مشخصات مورد نظر و به قیمت معلوم یا تحت شریط مالی مشخصی ، به هر روشی که صلاح است ، انجام می شود.

در کلیه روش های فوق، فرض بر‌ این می باشد که طرح از پیش آماده شده‌ ای، برای اجرا است. امروزه برای اجرای ساختمان ها ابداع و به کار گرفته شده‌اند که اجازه می‌ دهند همزمان با تهیه طرح ، کار اجرا نیز آغاز و پیش برود. از جمله‌این روش ها ، روش اجرای سریع و روش طرح و ساخت یا طرح و اجرا می باشد. اگر نیاز به مدیریت اجرای طرح ساختمان دارید در خدمت شما عزیزان هستیم تنها کافیست با تهران مپ تماس بگیرید.

 

اجرای طرح ساختمان

 

خدمات کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه برداری

  • نقشه برداری وضع موجود ملک
  • تهیه نقشه UTM جهت ارائه به ادارات
  • تهيه نقشه رقوم دار (توپوگرافی) با هر مقیاسی
  • تهيه نقشه هاس مسطحاتی
  • تعیین مساحی املاک و ابعاد آن
  • تطبيق پلاک ثبتی با حدود ملک
  • جانمائی و پياده كردن محدوده املاك بر روي تصاویر هوائي و ماهواره ای
  • تفسیر عکس های هوایی و ماهواره ای
  • تفکیک و افراز املاک مشاع