نقشه برداری تهران مپ در زمینه کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری، کارشناس رسمی راه و ساختمان، نقشه برداری زمینی، نفشه برداری ملک، نقشه برداری اراضی، مهندسی نقشه برداری، تجهیزات نقشه برداری ،  پروژه های مهندسی عمران، و ساخت و ساز که با چالش های بسیاری روبرو هستند که ما میتوانیم راه حل کامل برای آن ارائه نماییم.

پس در این مقاله با تهران مپ همراه باشید تا با تجهيزات نقشه برداري آشنا شوید.  قطعات اصلی مورد استفاده در سراسر جهان به شرح زیر است: تئودولیت، نوار اندازه گیری، توقفگاه کل، اسکنرهای سه بعدی، GPS/GNSS، سطح و میله. اکثر ابزارهای نظرسنجی هنگام استفاده روی سه پایه پیچ می شوند.

تجهیزات نقشه برداری

تجهیزات نقشه برداری

نوار اندازه گیری آنالوگ یا دیجیتال: اغلب برای اندازه گیری فواصل کوچکتر استفاده می شود.

تئودولیت : تلسکوپی است که می توان آن را در هر دو محور افقی و عمودی حرکت داد تا با یک ستون اندازه گیری تراز شود.
تراز ترانزیت : ابزار نوری یا تلسکوپ با تراز داخلی که روی سه پایه نصب شده میشود.
توتال استیشن : ترکیبی از تمام عملکردهای تئودولیت با سایر توانایی‌ها مانند سطح خودکار و فاصله‌سنج الکترونیکی
سه پایه نقشه برداری : یک سه پایه ویژه که برای پشتیبانی از ابزارهای نقشه برداری مانند تئودولیت، ایستگاه های کل، سطوح و ترانزیت ها ساخته شده است.
منشورهای نقشه برداری : یک مکعب گوشه یا بازتابنده است که معمولاً به یک قطب نقشه برداری اتصال پیدا می کند و به عنوان هدف برای اندازه گیری فاصله استفاده می شود.
قطب منشوری : قطبی است که از آن برای اندازه گیری ارتفاع زمین یا بررسی سطح استفاده میشود.

نقشه برداران از دو ابزار اولیه پیمایشی برای اندازه گیری استفاده می کنند، دو قطعه از تجهیزات نقشه برداری که نقشه برداران بیشتر استفاده می کنند عبارتند از یک سطح ترانزیت و یک تئودولیت که توسط نقشه بردار برای اندازه گیری هر دو زاویه افقی و عمودی استفاده می شود. در حالی که هدف دو ابزار نقشه بردار مشابه است، به عنوان یک قاعده کلی، تئودولیت دقیق تر از سطح ترانزیت است.

نقشه برداران چگونه فاصله را اندازه گیری می کنند؟

رایج ترین تجهیزات نقشه برداری تئودولیت نامیده می شود. از تئودولیت ها برای اندازه گیری زوایای افقی و عمودی بین نقاط استفاده می شود. نقشه برداران داده های زاویه را با فواصل از یک زنجیره یا متر ترکیب می کنند و به آنها اجازه می دهد مکان هر نقطه را با استفاده از مثلثات مثلثی کنند.

تجهیزات نقشه برداری چگونه کار میکنند؟

ابزار نقشه برداری زوایا و فواصل بین نقاط را محاسبه می کند. نقاط داده جمع آوری شده از ابزار نقشه بردار برای محاسبه موقعیت هر نقطه استفاده می شود. از تئودولیت‌ها و سطوح ترانزیت می‌توان برای اندازه‌گیری زاویه‌ها استفاده نمود، در حالی که می‌توان از زنجیر و اندازه‌گیری نوار برای محاسبه فاصله استفاده کرد.

تجهیزات نقشه برداری

تجهیزات نقشه برداری و کاربرد آنها چیست؟

جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات نقشه برداری به شرح زیر است:

  • ابزارهای اندازه گیری فواصل الکترونیکی (EDM) – از امواج نور و سیگنال های رادیویی برای اندازه گیری فاصله استفاده کنید.
  • توتال استیشن – یک قطعه خالص از تجهیزات نقشه برداری که قابلیت های یک ابزار EDM را با خاصیت اندازه گیری زاویه ای یک تئودولیت ترکیب می کند.
  •  سطوح خودکار – دارای یک جبران کننده نوری است که یک خط دید یا خط هماهنگی خاص را حفظ می کند، حتی اگر کمی کج شده باشد.

این مجموعه با همکاری نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.