ما در این مقاله از سایت نقشه برداری تهران مپ می خواهیم در رابطه با اینکه نقشه برداری ساختمان چیست و چند نوع می باشد مطالبی را بیان کنیم، پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا شما را با انواع آن آشنا کنیم. این مجموعه بزرگ در زمینه کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری، کارشناس رسمی راه و ساختمان، نقشه برداری زمینی، نفشه برداری ملک، نقشه برداری اراضی،  مهندسی نقشه برداری، نقشه برداری ثبتی، پروژه های مهندسی عمران،  و ساخت و سازی که با مشکلات و چالش های بسیار زیادی رو به رو می باشند قادر به ارائه خدمات می باشد. شما عزیزان می توانید از کارشناسان معبتر و متخصص این مجموعه برای رفع این چالش ها استفاده نمایید .

نقشه برداری ساختمان

نقشه برداری ساختمان چیست؟

به طور کل می توانیم بگویم نقشه برداری یک دانش و علم گسترده ای است که به اندازه گرفتن دقیق و انتخاب موقیت های نسبی و خالص هر عارضه ای بر روی زمین می پردازد. این نوع اندازه گرفتن در مقیاس های بزرگ تر در مخصات دکارتی یا همان مقایس طول و عرض جغرافیایی انجام می شود. طراحی و به وجود آوردن مجموعه نقطه های کنترل اصلی و فرعی در سیستم های مختصات کشوری از کار های اصلی و اساسی با هدف آماده سازی و یادداشت کردن دقیق ، با سرعت و قابل اعتماد نقشه ها می باشد که در بیشتر کشور ها از جمله کشور خودمان ایران در حال عملی شدن می باشد.

در صوت نبودن این شبکه ها در زمان تهیه نقشه ، یک شبکه نقشه برداری محلی به وجود خواهد آمد که در صورت وجود داشتن آن نقاط یا مناطق ، در زمان پیاده سازی قابل استفاده می باشد. برای معین کردن محل پروژه های عمرانی و طرح ها از نظر عملیات نقشه برداری یا همان مسطحاتی با حداقل یک امتداد مبنا در ناحیه کار شروع می شود. در صورتی که در زمان آماده سازی این نقشه علامت و نشانه هایی در زمین نصب و موقیت آن ها نیز شناسایی و تعیین شده باشد همانند ایستگاه های نقشه برداری ، از آن ها استفاده می شود. در غیر این صورت با توجه به  زمین های اطراف ناحیه مورد نظر ، ابتدا یک دنباله را به عنوان پایه در نظر می گیریم به عنوان نمونه ، برای ساختمان ها این دنباله پایه و اساسی می تواند مرز ساختمان با لبه جاده ای که در نزدیکی آن وجود دارد باشد یا برای یک ناحیه صنعتی این امکان وجود دارد که این دنباله را در راستای حصار یا نرده های اطراف آن در نظر گرفت.

انواع نقشه برداری و نحوه اجرای آن ها

  • نقشه برداری ساختمان برای بررسی خرابی ها

یکی از تکنیک های نقشه برداری است که به صاحب ملک نشان می دهد چرا بعضی از نواحی ساختمان دچار خرابی شده اند. با این روش می توان آسیب ها و صدمات وارد شده به ساختمان را تشخیص داد و نسبت به رفع آن اقدام کرد. به عنوان مثا در صورتی که اتاق شیروانی یک ویلا یا آپارتمان دچار ریزش شود، مهندسان بعد از بررسی های لازم ، پیشنهاد ها و راه کارهای مورد نیاز برای رفع و تعمیر آن را بیان می کنند که افراد باید برای تعمیر ملک خود آن ها را اجرا نمایند.

  • نقشه برداری تشخیصی

یکی دیگر از انواع نقشه برداری ساختمان ، نقشه برداری زمین سنجی یا ژئودزی است. برای اینکه پروژه های ساخت و ساز شروع شوند نیاز است تا با استفاده از ابزار های مهم نقشه برداری ، ناحیه مورد نظر را از نظر مکان ، ابعاد ، شکل یا همان توپوگرافی به طور دقیق بررسی کرد. در مطالعات مهندسی ژئودزی، مشخصات زمین از نظر خطرارت طبیعی مانند زمین لرزه ، آتشفشان ، سیل ، رانش زمین ، بافت خاک ، و موارد این چنینی ارزیابی و اطلاعات مفیدی جمع اوری شود. ژئودزی یک رشته مهم از این علم می باشد و به عنوان یک تخصص مجزا محسوب می شود.

نقشه برداری ساختمان

  • نقشه برداری جزئیات

یکی دیگر از متد های نقشه برداری ساختمان که در اغلب موارد برای ساختمان های تکمیل شده و آماده ، اجرا می شود و شامل بررسی جزئیات و نقشه برداری از آن است. این متد بر روی برخی از مناطق ساختمان متمرکز می شود. به عنوان مثال ، گزار شهای تهیه شده از آن ارائه دهنده چگونگی معماری پنجره ها یا وضعیت مصالح مورد استفاده در نمای خارجی ساختمان می باشد.

  • سنجش از راه دور

می توانیم بگویم یکی از مهم ترین و اصلی ترین روش سنجش از دور در نقشه برداری ، برای به دست آوردن اطلاعات می باشد. در این تکنیک متخصصان بدون حضور در منطقه مورد نظر با استفاده از متد های ماهواره ای و امواج الکترو مغناطیسی با استفاده از ابراز های به خصوصی می توانند موقعیت ساختمان را ارزیابی و مورد بررسی قرار دهند. برای تهیه نقشه در ابتدا لازم است که تیم حرفه ای شروع به کار نمیاد، تامین ابزار ها و تجهیزات نقشه برداری الزامی می باشد. در نهایت بعد از آنکه کارشناسان شروع به نقشه برداری با استفاده از تجهیزات مخصصوص شدند، کل زمین یا محوطه ملک مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. مهندس نقشه بردار، نقشه برداری ساختمان را با استفاده از نتایج به دست آمده ترسیم نموده ، مقاطع طولی ، عرضی و مقادیر به دست آمده را به صورت جدول و داده های رقومی آماده و به کارفرما ارائه می دهد. نقشه برداری قبل از احداث یکی از مهم ترین و ضروری ترین اقدامات ساختمان سازی است که باید صورت پذیرد. اما نقشه برداری در زمان احداث سازه یا پس از آن تنها به درخواست خود کارفرما برای اطمینان حاصل نمودن از تراز بودن بتن‌ریزی، تراز بودن دیوارها و به طور کلی سازه صورت می گیرد.

نقشه برداری ساختمان

نقش کارشناسان رسمی دادگستری در نقشه برداری ساختمان چیست؟

کارشناسان رسمی دادگستری از نظر صلاحیت در گروه تخصصی راه و ساختمان قرار می گیرند که به دلیل گسترده بودن فعالیت آنان در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. شرح تصاویر ماهواره ای و هوایی از جمله مواردی است که در حوزه کار اجرایی کارشناسان رسمی دادگستری و مهندسان عمران قرار می گیرد.

  • پیاده سازی محدوده زمین ها بر روی نقش های هوایی و تشخیص و تعیین املاک بر روی تصاویر
  • مقایسه وضعیت
  • مشخص کردن و شرح وضعیت
  • آماده کردن نقشه رقوم دار با مقیاس 200/1
  • آماده کردن نقشه از عملیات های نقشه برداری و مساحتی ملک ها و مشخص نمودن ابعاد ، مختصات آن و مطابقت دادن آن ها با محدوده ملک
  • نقشه برداری زمینی و تهیه پروفیل
  • تهیه نقشه از موقعیت قنات ها ، مسیر رود ها ، کانال ها و غیره
  • شرح و ارسال گزارش از تصاویر هوایی و ماهواره ای

این مجموعه با داشتن کادری متخصص و حرفه ای  در زمینه نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.