عکس قائم داده ایی می باشد که از طریق پرواز هواپیما ها یا ماهواره ها از زمین برداشت می شود و از آن اطلاعات جامع و موضوعی به دست می آید. این اطلاعات می تواند به صورت کلی برای تهیه نقشه یا به صورت موضوعی برای مباحثی همچون کارشناس رسمی دادگستری استفاده گردد. چنانچه تمایل دارید نحوه تهیه این نوع عکس ها را بدانید یا اینکه بدانید تفاوت عکس قائم و نقشه هوایی در چه چیزی است بهتر است همراه این مقاله از سایت تهران مپ باشید.

 

عکس قائم

 

تولید عکس نقشه (تصاویر زمین مرجع) با استفاده از روش های مختلف در مناطق دارای تنوع بالای عوارض طبیعی و دست ساز همواره مشکلات بسیاری را به همراه دارد همچنین تولید محصولاتی با دید کاملا قائم در مناطق شهری و به خصوص عوارض ساختمانی به تجربه حرفه ای و مهارت بالا نیاز است.

از این رو روش های مختلفی در سطح جهان برای تهیه عکس قائم مورد استفاده قرار می گیرد. اداره کل نقشه برداری هوایی ، فضایی و نقشه های مبنایی کشور طی سال ها کار و تحقیق و به کار گیری نرم افزار های مختلف توانسته گام هایی در این زمینه بر دارد و موفقیت هایی نیز کسب کند.
عكس هوایی معمولا به دو گروه عمده قائم و مایل طبقه بندی می گردد . در عکس قائم ، محور نوری دوربین كاملا قائم می باشد. اگر محور فوق قائم نباشد در آن صورت عكس غیر قائم است . این كجی ناخواسته كه ناشی از حركت های جزئی هواپیما است معمولا كمتر از 1 درجه و به ندرت از سه درجه تجاوز می کند. در خیلی از كار های عملی فتوگرامتری ، عملیاتی كه روی عكس های قائم صورت می گیرد را می توان روی عكس های غیر قائم انجام داد و در نتیجه نهایی كار اثر زیادی ندارد. نوع دیگر عكسبرداری به صورت مایل است که در این حالت محور نوری دوربین بست به امتداد قائم دارای زاویه است . به صورت کلی حالت های عکسبرداری به سه دسته عکس قائم ، مایل و خیلی مایل تقسیم می شوند. ( نوع جدید عكس ماوراء زمینی وجود دارد كه توسط سفینه فضایی از سطح سایر كرات تهیه می شود.)

عكسبرداری قائم :

در عكسبرداری قائم ، عكس ها در جهت یك سری خطوط موازی اخذ می شوند كه نوار پرواز نام دارد. نحوه عكسبرداری به گونه ای می باشد كه عكس ها دارای هم پوشانی نسبت به قبل و بعد از خودشان  می باشند كه این هم پوشانی در جهت طولی را پوشش طولی می نامند و همین منطقه مشترك بین دو عكس باعث بر جستگی بینی شده و به همین منظور به آن منطقه پوششی برجسته اطلاق می گردد . یك زوج عكس هوایی متوالی را زوج برجسته می نامند و مقدار پوشش طولی آن ها معمولا بین 55 تا 65 درصد می باشد. موقعیت دوربین در هر لحظه عکسبرداری را ایستگاه عكسبرداری نامند و به ارتفاع هواپیما در لحضه پرواز و اخذ عکس قائم ارتفاع پرواز می نامند.

نوارهای پروازی به نحوی انتخاب می شوند كه هر نوار با نوار مجاور دارای پوشش 30 درصدی باشد ؛ به این نوع پووشش ، پوشش عرضی گفته می شود . چنانچه منطقه ای دارای دو پوشش عرضی یا بیشتر باشد بلوك عكس نام دارد.

الزام تهیه عکس قائم هوایی توسط کارشناس رسمی دادگستری

نبود زیرساخت مناسب و کافی در زمینه تهیه عکس و نقشه هوایی ملک ها باعث مشکلات فراوانی می شود. یکی از مهم ترین چالش های عکس و نقشه هوایی، نبود تیم کارشناس رسمی دادگستری برای تصاویر قدیمی است. با استفاده از سایت تهران مپ علاوه بر تهیه نقشه هوایی به روز می توانید عکس هوایی قدیمی از جمله تصاویر دهه 30 ،40 ، 50 و 60 و عکس های سال 1370 و 1390 را تهیه کنید.

 

عکس قائم

 

آیا می توان از عکس قائم به عنوان سند و مدرک معتبر استفاده کرد؟

جواب این سوال قطعا بله می باشد، می توان از عکس های هوایی قائم به عنوان سند و مدرک معتبر استفاده نمود. اگر نیاز به تهیه عکس قائم دارید مهندسین مجموعه تهران مپ در خدمت شما عزیزان هستند تنها کافیست با شماره تلفن های مندج در سایت تماس حاصل فرمایید یا فرم تماس سایت را پر کنید تا کارشناسان مجرب ما با شما عزیزان تماس حاصل فرمایند.

تفاوت عکس قائم و نقشه هوایی چیست؟

ممکن است پس از خواندن این مقاله این سوال برایتان به وجود آمده باشد که تفاوت عمده میان عکس های قائم و نقشه های هوایی چیست؟ هر یک از آن ها چه کاربرد های دارند و تفاوت آنها در چیست؟ نقشه یک عکس چیست؟ البته با توضیحات بالا تعدادی از این تفاوت ها مشخص گردیده، اما در ادامه به بزرگ ترین تفاوت های میان عکس قائم و نقشه هوایی می پردازیم.

  • عکس های قائم با استفاده از عکس برداری هواپیماها از فاصله مشخص از زمین به دست می آیند.
  • عکس ها در ابتدا هیچ گونه سیستم مختصاتی موجود نیست.
  • نقشه های هوایی تهیه شده با هر روشی دارای سیستم مختصاتی می باشند.
  • عکس های هوایی ممکن است دارای اعوجاج باشد.
  • در صورتی که نقشه های هوایی هیچ گونه عوجاج وجود ندارد و کاملا هندسی می باشند.
  • در تصاویر هوایی پارالاکس و کشیدگی عوارض مرتفع مانند ساختمان ها دیده می شود و با اینکه سعی بر این است که تصاویر به صورت قائم گرفته شود اما همیشه مقداری مایل هستند و هیچ عکس هوایی به صورت قائم نمی باشد.
  • عکس قائم دارای مرکزیت و فاصله کانونی می باشند.
  • در حالی که نقشه های تهیه شده با هر روش و نقشه های هوایی هیچگونه مرکزیتی وجود ندارد.
  • عوارض همانطور که وجود دارند ترسیم می شوند.
  • نقشه هوایی زمین های کشاورزی ممکن است کاملا ترسیم نشده باشد، اما در عکس ها زمین کشاورزی همگی قابل تفکیک می باشد.