با تهران مپ همراه باشید تا با نقشه برداری ارتوفتو آشنا شوید، در چند دهه اخیر با توجه به پیشرفت های تکنولوژی عکسبرداری هوایی و نقشه برداری هوایی در اصطلاح فتوگرامتری بسیار کاربرد های مختلفی در بسیاری از صنایع میباشد، که یکی از آنها عکس برداری ارتوفتو Orth photo میباشد. به نوعی می توان گفت این تکنولوژی عکسبرداری نسبت به سایر انواع عکسبرداری ها کاربردی تر است البته دقیق تر بوده به همین دلیل مورد توجه بسیاری میباشد. این روش از عکسبرداری به طور معمول با کمک پهپاد ها صورت میپذیرد و دارای مقیاس یکسانی است. از این روش به منظور بررسی منابع طبیعی نیز کمک گرفته میشود، زیرا دقت آن بسیار بالا است و کار نهایی بسیار با کیفیت است.

نقشه برداری ارتوفتو

نقشه برداری ارتوفتو یا ارتوموزاییک چیست؟

ارتوفتو که به آن ارتوموزاییک هم نامیده می شود یکی از عکسبرداری های هوایی میباشد که امروزه و با توجه به پیشرفت های مختلف در رشته نقشه برداری ، بسیار کاربردی میباشد زیرا تصاویر سه بعدی را به درستی به دو بعدی تبدیل می نماید و این علم بهره گیری از هوش مصنوعی میباشد. این نوع از عکسبرداری هوایی به صورت هندسی عمل می نماید، جالب است بدانید که مقیاس در این نوع تصویر برداری یکنواخت است و در آن هیچ گونه کشیدگی نخواهید دید و به همین دلیل نیز می توان از این روش و عکس های بدست آمده در اندازه گیری فواصل واقعی استفاده نمود. در تعریف این نوع از عکسبرداری می توان گفت مقیاس کاملا ثابت است و تغییری نمی نمایند به همین دلیل در نقشه تغییری داده نمی گردد و به همان شکل نمایش داده می شود. از این عکسبرداری برای اندازه گیری فواصل به صورت کاملا واقعی استفاده می گردد و به همین دلیل است که لنز دوربین برای اندازه گیری تمام موارد مانند شیب زمین تنظیم میشود.

چرا از نقشه برداری ارتوفتو استفاده می شود؟

با توجه به اینکه می توان از این طریق فاصله واقعی را تشخیص داد و بسیار برای حذف اپتیک کاربرد دارد یکی از عکسبرداری های مهم میباشد. یکی دیگر از دلایل مهمی که از این روش استفاده می گردد، حذف زاویه دوربین، اصلاح توپوگرافی میباشد. با توجه به اینکه در این فرآیند نقاط کنترل زمین را فیکس می نماید مانند پین و همچنین از اصلاحات خطی بهره می گیرند می توان گفت این نوع از عکسبرداری دارای ویژگی بسیار عالی است.

نقشه برداری ارتوفتو

انواع نقشه برداری ارتوفتو

این تکنیک دارای انواع مختلفی می باشد :

  • نمایش دیجیتالی زمین

اگر بخواهیم در عکس برداری زمین را به صورت دیجیتالی نشان دهیم باید از مدل نمایش دیجیتالی استفاده کرد، که در واقع از TIN تبعیت می نماید. در توضیح آن باید بگوییم که یک شبکه مثلثی در نظر گرفته میشود که بر روی برخی نقاطی که در نظر داریم ترسیم می گردد. البته باید بدانید که نقاطی درون تصاویر وجود دارد که مثلث دلون نامیده می گردد، این نقاط به یکدیگر متصل میشوند و در نهایت سطح صافی را تشکیل میدهد.

  • ارتو دیجیتال

یکی از مهمترین گونه های نقشه برداری ارتوفتو، ارتو دیجیتال است . این روش دارای اشاره گر است که شامل طول و عرض جغرافیایی میباشد به نوعی که هر پیکسل در عکس از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. این نوع از عکسبرداری دارای مختصات State Plane است. نام دیگر این نوع از عکسبرداری Photo mapping می باشد که در واقع به نوعی عکس برداری خام محسوب می گردد که کیفیت بسیار بالایی دارند. ارتو دیجیتال برای پروژه های توپوگرافی مناسب میباشد.

نقشه برداری ارتوفتو

خصوصیات و ویژگی های ORTHO PHOTO

در این روش ، تصویر طرح مرکزی در واقع به یک برآمدگی که به صورت متعامد میباشد، تبدیل شده که تمامی انحنا ها و کجی ها را که در اثر شیب دوربین ایجاد می گردد را از بین برده و از نظر برخی نقش برجسته هایی در نقشه ایجاد می گردد. از طریق این تکنیک می توان یک مقیاس دقیق داشت که به صورت واحد میباشد و در کل ارتوفتو یکسان است. همچنین در این روش با کمک فرایند اصلاح، تغییرات دامنه های زمین و تمایل دوربین نسبت به زمین اصلاح می شود. اطلاعات ارتفاع سنجی و همچنین توپونیمی و در کنار آنها، نقشه UTM اضافه میشود.

فواید ORTHO PHOTO

از مزایا و فواید نقشه برداری ارتوفتو دیجیتالی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • راحتی در دسترسی که می توان به اینترنت، سازمان زمین‌ شناسی آمریکا و سیستم اطلاعات منابع طبیعی تگزاس (TNRIS) اشاره نمود.
  • یکی از موارد بسیار مهم که می توان در این روش به آن اشاره نمود، قیمت بسیار مناسب این روش میباشد که با توجه به قیمت، ویژگی‌ های بیشتری نسبت به نقشه‌ های معمولی را دارا میباشد.
  • به نوعی از محیط GIS می توان برای برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای استفاده نمود. همچنین در نمودارهای خط دیجیتال و ایجاد نقشه‌های خاک و مطالعات زهکشی تاثیر موثری دارد.

نقشه برداری ارتوفتو

استفاده از نقشه برداری ارتوفتو در منابع طبیعی

یکی از زمینه های استفاده از این تکنیک؛ تصویربرداری از منابع طبیعی است. این روش توسط اداره منابع طبیعی، جنگلداری و سایر شرکت ها و مراکز به منظور بدست آوردن اطلاعات لازم از منابع طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین از این روش می توان به منظور شناسایی محصولات در یک منطقه می توان استفاده نمود. به گونه ای که با کمک این روش می توان علفزارها را در مناطق مختلف مورد مطالعه قرار داشت. این پروسه در گیاه پزشکی نیز استفاده می شود و محصولات خاص را از این نظر مورد بررسی میباشد. همچنین در کشاورزی به منظور تخمین و پیش بینی عملکرد محصولی خاص در یک زمین و ارزیابی آماری از آن محصول استفاده می گردد. طبقه بندی زمین، بهره برداری های مختلف از خاک و مواردی از این دست نیز با این روش قابل انجام می باشد.