تخمین قدمت بنا یکی از پارامتر هایی است که در زمان کارشناسی بر روی قیمت گذاری ملک اثر می گذارد. اثر کاهشی سن ساختمان یا عمر ساختمان در ارزش آن ، حد مشخص دقیق و ریاضی نداشته و بسته به نظر کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان می باشد. اگر نمی دانید تخمین قیمت بنا چگونه محاسبه می شود و چه کاربردی دارد با ما همراه باشید ، تهران مپ اطلاعات مفیدی درباره با تخمین قیمت بنا بر روی عکس هوایی در این مقاله تقدیم شما می نماید.

تخمین قیمت بنا بر روی عکس هوایی

 

عکس هوایی چیست؟

عکاسی هوایی ؛ فرایند گرفتن عکس از یک ارتفاع معین و مشخص است. ولی این کار بیشتر از آن می‌ باشد که تنها با استفاده از یک هواپیمای سبک یا هلی کوپتر و پرواز کردن به ارتفاعات صورت بگیرد.

مهم ترین کاربرد عکاسی هوایی

به تنوع مطالعه در زمینه‌های زمین شناسی، راه سازی، محیط زیست، منابع طبیعی، کشاورزی و از همه این موارد مهم‌تر درمباحث نظامی و امنیتی و تخمین قیمت بنا کاربرد، موثری را دارا میباشد.

تخمین قدمت بنا در ارزش ساختمان های مسکونی و تجاری

طبیعی می باشد همانطور که در عرف مرسوم است این اثر در ارزیابی رسمی برخی ساختمان ها مانند مغازه های تجاری اثر کمتری داشته باشد. در نقطه مقابل آن سن ساختمان در یک مجتمع آپارتمانی مسکونی یا قدمت ساخت یک ساختمان ویلایی می تواند اثر کاهشی نسبتاً موثر تری در ارزیابی ارزش آن داشته باشد. در تناسب بین عمر ساختمان و ارزش کارشناسی آن نمی توان به نسبت های معین و ثابتی اشاره نمود. این مورد کاملا به پارامتر هایی مانند نوع ساختمان ، مشخصات خاص و ویژگی های موقعیتی ، کیفیت اجرایی ساختمان ، نوع کاربری آن و موارد متعدد دیگر بستگی دارد که در کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان صورت می گیرد.

تفسیر عکسهای هوایی و ماهواره ای برای تخمین قیمت بنا

عکس های هوایی عکس هایی می باشند که با استفاده از ماهواره ها یا شاتر هایی که بر روی هواپیماها بسته شده است از سطح زمین گرفته و به عنوان عکس های هوایی در زمینه فتوگرامتری نقشه برداری مورد بررسی می باشد و این عکس های هوایی از دهه ۲۰ تا زمان حال در سال های مختلف عکسبرداری شده و برای تهیه عکس های هوایی باید با استفاده از چند مختصات از محدوده مورد نظر متقاضی و دهه مورد نظر در سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح یا سازمان نقشه برداری کشور درخواست عکس هوایی بدهید که این عکس ها به صورت زوج عکس به همراه فایل های اسکن شده این زوج عکس ها ارئه می گردد و برای تفسیر این
عکس ها باید ابتدا با استفاده نرم افزار فایل اسکن شده عکس ها ژئو رفرنس شوند و بعد از آن با استفاده از استرسکوپ ها زوج عکس های هوایی بررسی گردد و تفسیر عکس هوایی انجام میشود که معمولا عکس های هوایی که مربوط به دهه های قدیم تر میب اشد دشوار تر است زیرا زمین دائم دست خوش تغییرات میباشد و این تغییرات در خطه شمالی کشور بیشتر است به همین دلیل پیدا کردن نقاط مشترک در محدوده هایی که تغییرات زیادی دارند سخت تر میباشد. تمامی این امور و تخمین قیمت بنا توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می شود تا تامین دلیلی که برای ارائه به دادگاه نیز تهیه می شود دارای اعتبار می باشد.

 

تخمین قیمت بنا بر روی عکس هوایی

کاربرد تفسیر عکس هوایی در تخمین قیمت بنا چیست؟

  • تفسیر عکس هوایی برای تخمیت قیمت بنا در ارتباط با قوانین زمین شهری و شهرسازی بنیاد مسکن و شهرداری
  • تفسیر عکس هوایی برای تشخیص و اعاده حدودات سابق و بررسی تحولات ناشی از توسعه شهری و قوانین شهرداری
  • تفسیر عکس برای تشخیص سوابق احیاء اراضی طی دهه 30 و 40 شمسی
  • تفسیر عکس هوایی در ارتباط با قوانین اصلاحات ارضی مصوب سال42 و تشخیص کاربری اراضی و مستحدثات

اهمیت تخمین سن و قیمت بنا هنگام خرید و فروش

سن بنا ارتباط مستقیمی با قیمت‌ گذاری آن ملک دارد ، چرا که عمر مفید یک ساختمان در ایران حدود 30 سال تخمین زده می شود و محاسبه سن دقیق ساختمان و قیمت بنا از روی عکس هوایی در تصمیم گیری خرید آن تاثیر موثری دارد. از این رو تخمين قيمت بنا برای افرادی که قصد خرید ملک دارند یا ملکی را به فروش برسانند ، مهم و ضروری می باشد. در واقع محاسبه سن ساختمان و آپارتمان زمانی که قصد خرید یا فروش آن‌ ها را داریم ، نقش قابل توجهی در تعین قیمت ملک مورد نظر ایفا می‌ نماید.
بنابراین دانستن عمر ساختمان و تخمین قیمت بنا از روی عکس هوایی هنگام خرید و فروش یک ساختمان برای پیشگیری از ایجاد اختلاف بین خریدار و فروشنده روی قیمت ملک ، امری لازم و ضروری است.

سخن آخر

اگر نیاز به تخمین قیمت بنا بر روی عکس هوایی دارید گروه نقشه برداری تهران مپ در خدمت شما عزیزان می باشد تنها کافیست با شمار تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. این مجموعه با همکاری نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری ، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری ، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.