کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری کیست؟ ممکن است این سوال نیز برای شما به وجود آمده باشد که این شخص کیست و چه کاری انجام می دهد در این مقاله از سایت تهران مپ می خواهیم در رابطه با این این موضوع مطالبی را بیان کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری کیست؟

کارشناس رسمی ، فردی میباشد که با توجه به تخصص خود در زمینه تحصیلی و آزمون توانسته از کانون کارشناسان دادگستری تاییدیه و پروانه فعالیت دریافت نماید. چنین فردی علاوه بر داشتن تخصص های فنی، نیازمند داشتن تجربه کاری مناسب و اطلاعات ثبتی و حقوقی کامل در مورد حوزه کاری خود میباشد. برای مثال کارشناس دادگستری فردی است که در زمینه نقشه برداری تحصیل نموده و در این حوزه فعالیت کرده، سپس در آزمون کانون کارشناسان شرکت نموده و پروانه فعالیت را دریافت میکند.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری چه کاری انجام می دهد؟

کارشناس رسمی دادگستری به طور کلی مدارک و نقشه های تهیه شده را که از نظر حقوقی، قانونی و ثبتی مورد تایید قرار هستند . این تاییدیه به گونه ای میباشد که مدارک در ادارات مربوطه حتی می تواند در اسناد رسمی صادره مورد استفاده باشد. به عبارت دیگر، وجود کارشناس برای این منظور میباشد که نقشه های تهیه شده از نظر حقوقی و ثبتی بازبینی و مورد تایید قرار دهد. در واقع مسئولیت صحیح بودن نقشه ها و مهر تائیدیه  برعهده کارشناس رسمی میباشد.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

انواع کارشناس رسمی دادگستری:

هرکدام از نقشه ها ممکن است بسته به وضعیت مدارک و اطلاعات ملک ، نیاز به ارائه و تهیه نقشه با مهر کارشناس دادگستری باشند . سازمان ذیربط که معمولا اداره ثبت اسناد و املاک میباشد، ممکن است دو نوع کارشناس رسمی را معرفی کند:

  • کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

به عبارت دیگر می توان گفت، اگر داده هایی که مورد اختلاف باشد مربوط به موارد ثبتی و مالکیتی باشد، معمولا تایید کارشناس نقشه برداری کافی نمیباشد. در این موارد سازمان مربوطه از متقاضی می کند که نقشه تهیه شده را به تایید کارشناس رسمی امور ثبتی نیز برساند. به عبارتی، تایید چنین کارشناسی از نظر اجرایی بالاتر و پراعتبارتر از مورد قبلی میباشد.

  • کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

در بعضی موارد به دلیل آنکه در داده های مربوط به نقشه برداری مشکلاتی پیش می آید، اداره ثبت از شما می خواهد نقشه ای که تهیه کردید را به تایید کارشناس دادگستری انجام شود. اگر داده هایی که مورد اختلاف باشد مربوط به موارد ثبتی و مالکیتی باشد، معمولا تایید این کارشناس کافی نیست.

مهر کارشناس دادگستری نقشه برداری در چه مواردی نیاز میباشد؟

معمولا در هر موردی که نقشه برداشت شود و قرار میباشد که در یک سازمان دولتی، قضایی یا ثبتی مورد استفاده صورت گیرد حتما باید کارشناس آن را تایید نماید. برخی از مهمترین مواردی که می توان به آن اشاره کرد موارد زیر میباشد:

  • نقشه utm تک برگی

وقتی قرار است سند دفترچه به سند تک برگی تبدیل گردد، لازم میباشد که نقشه دقیقی همراه با تایید کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری از آن تهیه گردد. البته بسته به شرایط ملک ممکن است اداره مربوطه از شما تایید کارشناس امور ثبتی را نیز درخواست کند. علت این امر آن است که در سند های تک برگی، نقشه ملک مذکور وجود دارد بنابراین باید یک کارشناس رسمی دادگستری آن را تایید نماید.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

  • نقشه utm ماده ۱۴۷

طبق قانون تعیین و تکلیف اراضی بدون سند که به املاک قولنامه ای و سند مشاعی، سند تک برگ شش دانگ ارائه می دهد نیز گاهی تاییدیه کارشناس لازم میباشد. البته این مورد برای املاکی با شرایط خاص میباشد و در حالت عادی برای نقشه utm ماده ۱۴۷ مهر کارشناس نظام کاردانی یا نظام مهندسی کفایت می شود و این بستگی به جزئیات ملک و پرونده است.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

  • نقشه وضع موجود، کادر و تعیین باقیمانده

در تهیه نقشه utm گاهی نیاز به مشخص سازی وضع موجود یا تهیه نقشه کادر یا تعیین باقیمانده پلاک های اصلی برای صدور سند برای املاک قولنامه ای یا مشاعی میباشد. در این موارد هم گاهی اداره مربوطه از شما درخواست دارد که نقشه تهیه شده را توسط یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی به تایید برسانید.

  • جانمایی پلاک ثبتی

به منظور تایید قانونی و مالکیتی نقشه برداشت شده برای جانمایی پلاک ثبتی سازمان های مربوطه تایید کارشناس الزامی می باشد . کارشناسان متخصصانی هستند که پس از شرکت در آزمون مربوطه و گذراندن دوره ها و شرایط داشتن این پروانه، مجوز مربوطه را دریافت می نمایند و می توانند در این حوزه فعالیت خود را آغاز کنند. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یکی از آن ها میباشد . البته ممکن است بسته به اطلاعات و وضعیت ملک و مدارک شما تاییدیه بالاتری لازم گردد. در این صورت کارشناسان رسمی با تطبیق مدارک موجود و جستجوی پلاک های ثبتی مجاورین ،تهیه نقشه UTM و ۲۰۰۰/۱ و سایر موارد مکان دقیق ملک را روی نقشه های ۲۰۰۰/۱ هوایی جانمایی می کند و محل دقیق ملک را به مالک معرفی می کنند.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

ارتباط با کارشناس دادگستری نقشه برداری

اگر برای امور اداری و نقشه برداری خود نیاز به تهیه هرکدام از موارد بالا با تایید کارشناس دادگستری یا امور ثبتی داشتید، کارشناسان با مشاوره رایگان و خدمت رسانی در خدمت شما عزیزان هستند.