برای ایجاد نقشه های دو یا سه بعدی با روش تصویر برداری هوایی با پهپاد یا همان نقشه برداری با پهپاد ، دوربین بر روی هواپیمای بدون سرنشین نصب می گردد. معمولاً ثابت کننده دوربین آن را با محور عمودی به سمت زمین نگاه می شود. با استفاده از فتوگرامتری هوایی می توان مدل های سه بعدی ، تصاویر قائم سازی شده (ارتوفتو) ، ابر رنگی نقاط تولید شود. از این محصولات می توان نقشه های توپوگرافی، نقشه های پارسل شهری، کاداستر و سایر نقشه های موضوعی را تولید یا استخراج کرد. اگر تمایل دارید با این نوع روش نقشه برداری آشنا شوید این مقاله از سایت تهران مپ را از دست ندهید.

 

نقشه برداری با پهپاد

 

دلایل متعددی وجود دارد که چرا نقشه برداران زمینی به طور فزاینده ای پرنده های بدون سرنشین را به تجهیزات خود اضافه می نمایند. پروژه های بزرگ که زمان زیادی برای نقشه برداری زمینی می برند، اغلب می توانند در کمترین زمان و با همان کیفیت با عرضه محصولات جانبی بیشتر ، نقشه برداری گردد. تکنولوژی UAV همچنین برای سایت هایی که دسترسی دشواری دارند یا مکان هایی مانند معادن ، دامنه های ناپایدار که برای ارسال نیروی زمینی بسیار خطرناک می باشند ، ایده آل است. با این حال این روش نیز چالش های خاص خود را دارد.
اگر نیاز به نقشه برداری با پهپاد را دارید ما در خدمت شما عزیزان هستیم تنها کافیست با تهران مپ تماس بگیرید.

اجزاء سامانه پهپاد فتوگرامتری

همانطور که از نام این سیستم مشخص است، یک سیستم یا سامانه رو برو می باشد. وقتی می گوییم سامانه، منظورمان این است که این تکنولوژی از اجزاء مختلفی تشکیل شده که با همکاری صحیح و دقیق این اجزا می توان به نتیجه نهایی و قابل قبول برسد. بطور کلی اجزاء سامانه نقشه برداری با پهپاد یا پهپاد فتوگرامتری را می توان به دو دسته «پرواز و تصویربرداری هوایی» و همچنین «پردازش تصاویر و تهیه نقشه» تقسیم بندی کرد.
در سال های اولیه که این سیستم رواج یافته بود، به دلیل عدم وجود پرنده های تمام اتوماتیک نقش یک اپراتور پرواز و کسی که بتواند یک پرنده را مونتاژ، کنترل و تعمیر و نگهداری کند بسیار پر رنگ و خاص بود. اما امروزه با روی کار آمدن پرنده های تمام اتوماتیک و سیستم های نوینی در این زمینه، نقشه یک اپراتور پرواز و یا متخصص هوافضا کم رنگ می باشد.

البته این بدان معنی نیست که در تمامی پروژه ها یک نقشه بردار می تواند به تنهایی از پس قسمت پرواز برآید، منظور این است که با توسعه پرنده های بدون سرنشین ، امروزه یک نقشه بردار نیز می تواند در اغلب پروژه ها به تنهایی یک پرنده عمود پرواز و یا یک هواپیمای بال ثابت را جهت تصویربرداری هوایی به راحتی برای مقاصد نقشه برداری کنترل کند.

نقشه برداری با پهپاد

 

کاربردهای نقشه برداری با پهپاد

از پهباد ها و نقشه های تهیه شده با آن ها در باستان شناسی، مرمت بناها و محوطه های تاریخی استفاده می شود که در ادامه به توضیح آن ها پرداخته ایم.

  • روش های مختلفی برای نقشه برداری دقیق از آثار، بناها و محوطه های تاریخی وجود دارد که از جمله آنها می توان به نقشه برداری با استفاده از لیزر اسکنر، توتال استیشن و همچنین فتوگرامتری اشاره کرد.
  • از روش فتوگرامتری هوایی یا نقشه برداری با پهباد می توان در مستند نگاری سایت ها و محوطه های تاریخی جهت تولید نقشه های دوره ای و همچنین کمک به باستان شناسان جهت تخمین مناطق کاووش استفاده کرد.
  • ارتوفتو هایی که با دقت و رزولوشن بالا تولید می شوند کمک بسیار زیادی به کاووشگران می کند. بوسیله تصاویر نقشه برداری با پهپاد می توان ردپای دیواره های زیر زمینی را به خوبی تشخیص داد و بدون اتلاف وقت و انرژی بیشتر مکان های مورد نظر جهت کاووش را مشخص کرد.

تهیه نقشه از کریدورها، خطوط راه آهن و خطوط ساحلی بوسیله پهپاد فتوگرامتری:

یکی از پر استفاده ترین کاربردهای نقشه برداری هوایی با پهپاد ، تهیه نقشه از کریدور ها، مسیر هایی با عرض معین ، خطوط راه آهن ، خطوط انتقال نیرو ، خطوط ساحلی و مواردی از این دست می باشد . از آنجایی که در پرنده های بدون سرنشین قابلیت حرکت در مسیری از قبل تعیین شده را دارند می توان از آنها جهت تصویربرداری مسیر های بلند با عرضی مشخص استفاده کرد. بدلیل طولانی بودن مسیرها در این موارد توصیه می شود از پرنده های بال ثابت (هواپیماها) جهت تصویر برداری استفاده شود. زیرا این پرنده ها قابلیت دورشدن از ایستگاه زمینی تا فاصله چندین کیلومتری با امنیت بالا را دارا می باشند.

یکی دیگر  از با اهمیت ترین کاربردهای این سامانه در این خصوص، تهیه نقشه های مطالعاتی و همچنین نقشه های اجرایی جهت ایجاد مسیر های حمل و نقل می باشد. با استفاده از نقشه برداری با پهپاد می توان در کمترین زمان ممکن نقشه های مطالعاتی و مدل رقومی ارتفاعی زمین را تهیه کرد. که این امر می تواند در کاهش هزینه های مطالعات راهسازی کمک شایانی کند. علاوه بر موارد فوق تصاویر ارتوفتو با کیفیت و دقیق می تواند به انجام آنالیزهایی در خطوط ساحلی و همچنین در خطوط راه آهن جهت استمالک زمین ها به مدیران زیربط کمک شایانی کند.

نقشه برداری با پهپاد

 

مزایای استفاده از پهپاد ها نسبت به نقشه برداری معمولی در نقشه برداری معدن :

  • در نقشه برداری معدن با پهپاد با توجه به کم بودن ارتفاع پرواز نیاز به دوربین های خیلی قوی مثل فتوگرامتری با هواپیما نیست.
  • هواپیماهای بدون سرنشین می توانند نقشه های توپوگرافی و داده های GISرا در مناطق دور افتاده ایجاد نماید ، در حالی که قبلا نقشه برداری آن نیاز به نقشه برداران زمینی برای برداشت کل منطقه با قدم زدن به کمک یک دستگاه GPS است.
  • هزینه خیلی پایین تر (هزینه نقشه برداری معمولی می تواند تا 10 برابر هزینه نقشه برداری با پهپاد است) هزینه کم داده باعث می گردد با استفاده از مدل سه بعدی زمین در همان مراحل اولیه برنامه ریزی ها بهتر صورت پذیرد.