نقشه برداری تهران مپ در زمینه کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری، کارشناس رسمی راه و ساختمان، نفشه برداری ملک، نقشه برداری اراضی، مهندسی نقشه برداری، نقشه برداری ثبتی، پروژه های مهندسی عمران، و ساخت و ساز که با چالش های بسیاری روبرو هستند می توانید از کارشناسان معتبر این مجموعه استفاده کنید. پس در این مقاله با تهران مپ همراه باشید تا با نقشه برداری زمینی آشنا شوید.

نقشه برداری زمینی

نقشه برداری زمینی چیست؟

به تهیه نقشه با استفاده از ابزارهای اندازه گیری زمینی و با عملیات میدانی نقشه برداری زمینی گفته میشود. در این علم بطور کلی با اندازه گیری طولها، زوایا و اختلاف ارتفاع، شکل و ابعاد عوارض مشخص میشود و ترسیم می‌ گردد. نقشه زمینی از جمله قدیمی ترین روش ها است که در آن موقعیت دقیق زمین را اندازه گیری می نمایند و در این روش، تمام زمینه‌ های فعالیت گسترده و یا پایه ای را برای تمامی حوزه‌ های ژئودزی یا نجوم یا هیدروگرافی فراهم می‌ کنند.
نقشه: نقشه تصویر قائم سطح زمین میباشد که به نسبت مشخصی به نام مقیاس کوچک شده است.
هدف از نقشه برداری منطقه و زمین ساختمان چیست؟ این نوع نقشه برداری های زمین و ساختمان برای تعیین وضعیت کنونی یک زمین و مستند سازی وضعیت یک زمین است. با کمک این نقشه برداری، می توان قبل از آنکه زمین را در دست ساخت قرار داد میتوان گزارش ویژگی های آن زمین را از نظر نقشه برداری تهیه نمود.

نقشه برداری زمینی

نخستین عملیات نقشه برداری منطقه و زمین چیست؟

گروه نقشه برداری زمینی در تمام زمین و منطقه مستقر می‌ شوند وباید تمام پارامترها و فاکتورهای لازم مانند راه های دسترسی و مساحت منطقه را بررسی کنند. شناسایی منطقه نقش بسیار اساسی را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

  • عکس های زمینی:

عکس های زمینی به وسیلۀ دوربین های فتوگرامتری زمینی تهیه می گردد، این دوربین ها روی زمین مستقر شده و لذا می توان مختصات محل استقرار آنها را به سادگی مشخص کرد و از این عکس ها می توان در معماری و ترمیم ساختمان، حفظ بناهای تاریخی، فعالیت های باستان شناسی و ثبت و بررسی هرگونه تغییرات استفاده نمایند.

  • ابزارهای نقشه برداری زمینی:

میتوان به تجهیزات نقشه برداری زیر اشاره کرد:

توتال استیشن :

تلفیقی از تجهیزات نقشه برداری مانند طولیابها و تئودولیتها است. که جدیدترین آنها توتال استیشن لایکانوا است.

توتال استیشن لایکا نوا:

توتال استیشن Leica Nova تهیه شده در شرکت لایکای سوئیس است. این توتال استیشن دارای 4 قابلیت کلیدی است:

  • لیزر اسکنر 3 بعدی
  • موتورایز
  • سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS-GNSS)
  • قابلیت تصویربرداری

نقشه برداری زمینی

زاویه یاب (تئودولیت) :

تئودولیت برای اندازه گیری زوایا استفاده می‌شود که به شکل یک دوربین است. با استفاده از تئودولیت زوایای افقی و قائم بین دو امتداد را می‌توان اندازه‌گیری کرد. دوربین تئودولیت بر روی سه پایه نصب شده و در یک نقطه مشخص قرار میگیرد. با قراولروی به دو نقطه مشخص زوایای افقی و قائم بین دو امتداد مشخص میشود.

نقشه برداری زمینی

متر نواری :

متر نواری، یکی از ابزارهای اندازه‌گیری طول میباشد. متر‌هایی که برای کار نقشه برداری زمینی استفاده می‌شوند از جنسهای مختلف فلزی ، پارچه‌ای و با طولهای مختلف 1 تا 50 متری مورد استفاده قرار میگیرد.

نقشه برداری زمینی

ترازیاب (نیوو) :

این دوربین برای اندازه گیری اختلاف ارتفاع بین دو نقطه بکار می‌رود و بروی سه پایه قرار دارد. این دوربین به همراه یک خط کش بلند که میر یا شاخص نام دارد استفاده میشود. برای تعیین اختلاف ارتفاع دونقطه ابتدا نیوو را بین دونقطه قرار میدهیم، آن را به حالت تراز در می‌آوریم ، و سپس شاخص را بر روی نقطه اول قرار میدهیم و با استفاده از دوربین عدد روی شاخص که نمایش داده میشود را یادداشت میکنیم. پس از آن شاخص را بر روی نقطه دوم قرار داده و مجددا عدد روی شاخص را یادداشت میکنیم. تفاضل اعداد نوشته شده اختلاف ارتفاع دو نقطه را نمایش میدهد.

نقشه برداری زمینی

طولیاب الکترونیکی لیزری :

ابزارهای الکترونیکی، اندازه‌گیری طولها بخصوص طولهای بلند سریعتر انجام میگردد. اساس کار طولیابهای الکترونیکی بر مبنای ارسال موج و دریافت موج منعکس شده و اندازه‌گیری اختلاف فاز موج است. طولیابهای الکترونیکی بر روی تئودولیت نصب میگردند و به همراه یک منشور که نقش منعکس کننده امواج را دارد مورد استفاده قرار میگیرد. طولیاب بر روی نقطه اول مستقر شده است و منشور برروی نقطه دوم قرار دارد، با ارسال و دریافت مجدد موج طول مورد نظر محاسبه می‌گردد.

نقشه برداری زمینی

فعالیتهای گروه نقشه برداری زمینی:

تعیین و اندازه گیری نقاط کنترل زمینی و عکسی ، گسترش شبکه های ژئودزی و ترازیابی دقیق ، جمع آوری و آماده سازی اطلاعات مکانی به منظور ورود به سیستم اطلاعات جغرافیایی ، نقشه برداری تونل و معدن ، تهیه نقشه های توپوگرافی منطقه ای و شهری ، تهیه سیستم اطلاعات زمینی LIS (کاداستر) ، تهیه نقشه از مناطق صعب العبور به روش Laser Scan ، میکروژئودزی (مطالعات جابجایی گسلها، رفتارسنجی سدها و ابنیه فنی) ، تهیه نقشه های صنعتی به روش Laser Scan، پیاده سازی نقشه ها شامل مسیرها، خطوط لوله و انتقال نیرو و نقشه های شهری و ثبتی ، تهیه پروفیل های طولی و عرضی ، نقشه برداری از تاسیسات زیرزمینی

این مجموعه با داشتن کادری متخصص و حرفه ای در زمینه نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.