تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در چه مواردی است؟ عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای چه کاربردهایی می تواند داشته باشد؟ در تهران مپ قصد داریم که به ارائه مقاله ای در این زمینه در رابطه با تفاوت این دو بپردازیم، در صورتی که تمایل دارید در مورد تفاوت آن ها اطلاعاتی کسب نماید تا انتهای مقاله ما را همراهی نماید.

عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای فارغ از تفاوت هایی که با یکدیگر دارند امروزه کاربردهای فراوانی دارند و در عرصه های مختلف مورد استفاده است. آگاهی از تفاوت این دو می تواند به شناخت بهتر هر دو این روش های تصویربرداری کمک نماید. لازم به ذکر میباشد که این نوع پردازش در رشته فتوگرامتری انجام میشود که زیرشاخه رشته نقشه برداری میباشد.

عکس هوایی چیست؟

عکسبرداری هوایی، تصویری میباشد که با استفاده از کوادکوپتر و یا هواپیما توسط یک دوربین عکسبرداری مخصوص از ویژگی ها و عوارض زمین صورت میگیرد. از عکس های هوایی در موارد متعدد می توان استفاده نمود که از جمله آنها می توانیم به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مدیریت منابع طبیعی
  • حفاظت از محیط زیست
  • اهداف نظامی
  • بررسی‌ ها و مطالعات زمین‌ شناسی
  • شهرسازی
  • کشاورزی
  • جاده‌ سازی

در کنار این موارد می توان به استفاده از عکس ها هوایی به عنوان عکاسی شخصی و سرگرمی نیز اشاره کرد. در هر صورت طیف استفاده از عکاسی هوایی بسیار زیاد میباشد.

عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

تصاویر ماهواره ای چیست؟

امروز دور تا دور زمین توسط ماهواره های مختلف احاطه شده و روز به روز نیز بر تعداد آنها بیشتر می گردد. بیشتر ماهواره ها توانایی عکسبرداری و تصویربرداری را دارا هستند که البته این تصویربرداری محدود به کره زمین نمیباشد و می توان از سایرات کرات نیز با استفاده از ماهواره عمل تصویربرداری را انجام شود. تصویربرداری ماهواره ای همان فرآیند عکاسی و ضبط فیلم میباشد که ماهواره ها از سطح زمین انجام می شود که ممکن است که بنا به اهداف متفاوت باشد. ماهواره های گوناگونی که در فضا موجود هستند با تصویربرداری زمین را اسکن می نمایند و تصاویر وسیعی را نمایش میدهد. شاید این طور بتوان گفت که تصاویر ماهواره ای حالت تکامل یافته عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی میباشد.

تفاوت عکس هوایی با ماهواره ای

اولین تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در مقیاس و وسعت پوشش منطقه ای است. بدین مفهوم که تصاویر ماهواره ای در مقایسه با عکس های هوایی مناطقی را که تحت پوشش خود قرار می دهد به صورت واید میباشد. یعنی مناطق تحت پوشش قرار داده شده وسعت بیشتری را شامل می گردد در حالی که در عکس های هوایی، وسعت دید محدود است. بر همین اساس نیز جزئیاتی تحت پوشش در عکس های ماهواره ای نیز وضوح کمتری خواهد داشت.

عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در ابزارها

برای این دو می توانیم به تفاوت ها آن ها در ابزارها اشاره نمود، به طور کلی دوربین هایی که به منظور عکسبرداری هوایی از آنها استفاده می گردد در قیاس با دوربین های معمولی توانایی های زیادی را شامل میشود و در واقع مجهزتر و پیشرفته تر میباشد و برای استفاده از این دوربین ها نیز معمولا نیاز به مجوز میباشد. اما دوربین های ماهواره ای در قیاس با دوربین هایی که برای عکسبرداری هوایی مورد استفاده است تجهیزات و ابزارهای پیشرفته تری را دارند چرا که تصویربرداری این نوع از دوربین ها از فاصله زیاد و از فضا گرفته میشود و تجهیزات نقشه برداری پیشرفته را لازم دارند.

تفاوت های عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در قدرت تفکیک مکانی

تفاوت در قدرت تفکیک مکانی نیز از مهمترین تفاوت آن ها میباشد. قدرت تفکیک پذیری یک عکس همان وضوح تصویر است. بر این اساس در تصاویر هوایی قابلیت تمایز یافتن جزئیات یک تصویر بیشتر میباشد. به عبارتی دیگر در تصاویر هوایی یک تصویر با جزئیات و وضوح بیشتری دیده میشود، ولی در تصاویر ماهواره ای نمی توان از جزئیات دقیق تر استفاده شود. هر چند در سال های اخیر با مجهزتر شدن دوربین های ماهواره ای شاهد وضوح بیشتری از جزئیات میباشیم با این وجود همچنان عکس های هوایی از لحاظ جزئیات به عکس های ماهواری کیفیت و برتری خاصی را دارا میباشند.

عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای در کاربرد

از دیگر تفاوت این دو می توان به تفاوت های آن ها در کاربرد اشاره نمود. هر چند در برخی از موارد اشتراکاتی در کاربرد دارند ولی از هریک از این تصاویر در برخی از موارد به دلیل ویژگی های خاصی که دارند بیشتر استفاده می گردد. بعنوان مثال عکس هوایی در قیاس با عکس ماهواره ای بیشتر در حوزه عمرانی کاربرد دارند چرا که جزئیات بهتری را می تواند ارائه نماید در حالی که با توجه به وسعت دیدی که عکس های ماهواره ای دارند این عکس ها بیشتر در عرصه های نظامی و جغرافیایی به کار میروند.

این مجموعه با همکاری نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری ، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.