نقشه برداری تهران مپ در زمینه کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری، کارشناس رسمی راه و ساختمان، نقشه برداری زمینی، نفشه برداری ملک، امور ثبتی ، نقشه برداری اراضی، مهندسی نقشه برداری، پروژه های مهندسی عمران، و ساخت و ساز که با چالش های بسیاری روبرو هستند می توانید از کارشناسان معتبر این مجموعه استفاده کنید. پس در این مقاله با تهران مپ همراه باشید تا با نقشه برداری ثبتی آشنا شوید. این نوع نقشه برداری، با هدف تعیین حدود اراضی و مساحت قطعات ملکی، در حوزه املاک و مستغلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقشه برداری ثبتی

نقشه برداری ثبتی چیست؟

هر نقشه ثبتی از چندین پلاک ثبتی تشکیل شده است. این نقشه ها اغلب قبل از تشکیل شدن سامانه کاداستر اراضی در ایران تهیه و آماده شده اند و از دقت بسیار زیادی برخوردار نمی باشند. نقشه های ثبتی معمولا با وسایل و ابزار غیر دقیق نقشه برداری و با متر کشی تهیه خواهند شد. در این نوع نقشه ها حدود ابعاد اربعه زمین امکان دارد به عوارض طبیعی زمین تعریف شود.
چنانچه هیچ عارضه طبیعی ای در مکان نبود از میله استفاده می کردند و گوشه های آن را با میله ها نام گزاری خواهند کرد. در نقشه های ثبتی از سیستم مختصات UTM استفاده میشود که باعث تثبیت موقعیت زمین میشود، مهندس و کارشناس نقشه برداری عوارض را با کمک دوربین نقشه برداری تهیه و ترسیم خواهد کرد و در آخر نقشه را تهیه و ارائه میدهد. نقشه برداری ثبتی ارزش حقوقی دارد و برای تهیه آن نیاز به کارشناس رسمی دادگستری ، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان، کارشناس رسمی نقشه برداری است.
لازم است بگویم نقشه برداری ثبتی به این معنی است که تمامی اموری که یک نقشه بردار یا مهندس برای ثبت و صدور سند انجام می دهد شامل دو بخش عرصه و اعیان خواهد بود.
نقش های سنتی برای ملک در یک کشور به طور مرتب در حال به روز رسانی هستند و اطلاعات آنها همواره تغییر پیدا می‌ کند. تغییرات ملک ها باید به وسیله مهندس و یا صاحب آنها کاملاً تایید شود تا بتوانیم در نقشه کاداستر، به طور دقیق از آن ها استفاده نمود و اطلاعات را ثبت کرد.

پلاک ثبتی  در نقشه برداری ثبتی چیست؟

این نوع پلاک و نقشه های ثبتی در محدوده ای از قوانین ثبتی آپارتمان ها تعریف و گسترش پیدا کرده است ، که با استفاده از پلاک های درج شده در سند تک برگی موقعیت ملک در سامانه کاداستر ثبت قرار خواهد گرفت.

نقشه برداری ثبتی

سامانه کاداستر چیست؟

یک سیستم یک پارچه برای مرتب سازی وضعیت ثبت شدن املاک است که به دو دسته ساختمانی و کشاورزی تقسیم میشود. به بیانی عامیانه تر که به واسطه فدراسیون بین المللی نقشه‌ برداری بیان شده است می توانیم بگویم که ، کاداستر یک  سیستم اطلاعاتی زمین است که متشکل از تمام ریز جزئیات مربوط با آن قطعه زمین است. این جزئیات بسیار کوچک اما مهم شامل : بیان کردن موقعیت ، حالت هندسی زمین به شکل کامل، وضعیت حقوقی و قانونی ، مالکیت ارزش زمین، قوانین مربوط به اجاره زمین، ارزش مالی آن است.

انواع کاداستر:

  • مرجع عمومی

نقشه‌هایی که  در رسیدن شما به مقصد کمک می‌کنند اصطلاحا مرجع عمومی نام دارند، به عبارت دیگر این نقشه‌ها در امور مرتبط به گردشگری بسیار کاربردی است.

  • توپوگرافی

در این نوع از نقشه برداری با سایه زدن مناطق متفاوت با توجه به میزان بلندی آن ها، مناطق با ارتفاع زیاد یا پست را مشخص می کند. می‌توان مناطق مرتفع همچون کوه‌ ها و یا مناطق پست مانند دریا ها و دریاچه‌ها را به راحتی تشخیص داد.

نقشه برداری ثبتی

  • موضوعی

این نوع برای برجسته کردن اطلاعات در مورد محلی خاص استفاده می گردد. اطلاعات دقیقی درباره زمین شناسی ، تراکم جمعیت ، آب و هوای یک منطقه به ما میدهد. کاداسترهای موضوعی ویژه نهنگ ها نیز طراحی شده است.

  • نمودارهای هوایی، ناوبری

نمودارهای هوایی، ناوبری در نقشه برداری کاداستر  که به کمک آن‌ها در آسمان و یا در دریاها حرکت کرد. در رسم اطلاعات مربوط به آسمان یا دریا به جای کلمه نقشه از کلمه نمودار استفاده می‌شود که متشکل از اطلاعات بسیار مهم و حائز اهمیتی مانند دسته بندی ارتفاعات متفاوت در آسمان، خط های هوایی بین‌المللی، خط های کشتیرانی است، تا از به وجود آمدن تصادف میان تمامی هواپیما ها در آسمان یا تمامی کشتی ‌ها در آب جلوگیری کرد.

  • طرح

طرح‌ها در نقشه برداری کاداستر  بیشتر در امور مربوط به شهرسازی به کار گرفته می‌شوند چرا که  اطلاعات ریز مربوط  به یک شهر نشان داده می شود. طرح ، بسیار قدیمی بوده که مصریان برای مدل‌سازی از استفاده می‌کردند.

اهداف نقشه برداری ثبتی کاداستر:

نقشه برداری ثبتی با هدف های متفاوتی انجام می شود که می توان از میان آن ها به موارد زیر اشاره نمود :

  • ثابت کردن مالکیت اراضی
  • مدیریت و نظارت بر بازار زمین و نقل و انتقالات املاک
  • مدیریت و استفاده درست از اراضی
  • کاهش جدال های مربوط به زمین و به طبع کاهش حجم دعواهای صورت گرفته بر روی ملک
  • مدیریت موثر سرمایه گذاری های هنگفتی که در زمینه تعاملات انسان و زمین به عمل می آیند
  • وصول عادلانۀ مالیات املاک

برای انجام این روش از سیستم ها و روش هایی مانند GPS ،GIS ، فتوگرامتری و سنجش از راه دور )برای تبدیل تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی به نقشه(، نقشه برداری زمینی و غیره استفاده خواهد شد .

کارشناس رسمی دادگستری در زمینه نقشه برداری ثبتی و پلاک ثبتی چه مراحلی را انجام میدهد؟

در صورت وجود داشتن اختلافات میان سند و وضعیت موجود حتما باید از پلاک ثبتی و نقشه ثبتی پلاک مورد نظر استعلام و جانمایی شود.

  • مطالعه کردن پرونده ها به طور کامل و با دقت
  • مشاهد ملک به همراه شاکی و متشاکی به بیانی دیگر به آن ها خواهان یا خواندگان پرونده نیز گفته می شود.
  • ارزیابی و چک دقیق مدارک هر دو طرف از جمله نقشه، سند تک برگی، قول نامه و….
  • برداشت وضع موجود ملک با استفاده از مختصات UTM در موارد مورد نیاز
  • مطابقت دادن سند و وضع موجود

پلاک اصلی و فرعی چیست؟

این امکان وجود دارد تا یک پلاک شامل چندین پلاک اصلی یا فرعی باشد، زمینی که به تعبیر دیگر به آن زمین مادر نیز گفته خواهد شد پلاک اصلی بوده و پلاک فرعی نیز به زیر مجموعه های از آن گفته خواهد شد.

این مجموعه با داشتن کادری متخصص و حرفه ای در زمینه نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، نقشه برداری ثبتی، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.