نقشه برداری تهران مپ در زمینه کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری ، کارشناس رسمی راه و ساختمان، نقشه برداری زمینی ، ملک، نقشه برداری اراضی ، مهندسی نقشه برداری ، نقشه برداری ثبتی ، پروژه های مهندسی عمران ، و ساخت و ساز که با چالش های بسیاری روبرو هستند می توانید از کارشناسان معتبر این مجموعه استفاده کنید. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا با نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی آشنا شوید.

نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی

سازمان بین المللی آب نگاری (IHO) The International Hydrographic Organization یک سازمان بین المللی دولتی میباشد، که در سال 1921 تأسیس گردیده است و جایگاه مشورتی در سازمان ملل داراست. این سازمان نقش مهمی در تعیین حدود دریاها و نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی و تعیین حد و مرزهای دریایی است. فعالیت های آبنگاری در سطح بین المللی توسط سازمان جهانی آ بنگاری IHO هماهنگ می شود. این سازمان در جهت پیشرفت ایمنی و کارایی دریانوردی و بهره برداری پایدار وحفاظت از محیط زیست دریای فعالیت می کند. مأموریت این سازمان ایجاد محیطی جهانی که در آن کشورها داده های کافی آبنگاری و خدمات لازم برای حداکثر بهره برداری ممکن را ارائه می دهد.
از شاخه های نقشه برداری که برای تهیه نقشه و داده های مکانی از ژرفای آب ها استفاده می شود می توان به نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی اشاره کرد. اندازه گیری و ترسیم پارامترهایی برای توصیف دقیق طبیعت و شکل بستر کف آب ها نسبت به موقعیت جغرافیایی عوارض زمین و دیگر حرکت های آب هیدروگرافی نام دارد. به طور ویژه تمامی دریاچه های طبیعی و سدها و همچنین رودخانه ها در حیطه تخصصی آب نگاری
می باشد. به طور کلی آبنگاری اندازه گیری و توصیف آب ها و مشخصات فیزیکی آن ها و نواحی اطراف آب ها
خصوصا آب های قابل دریانوردی است. اندازه گیری های مورد نظر در عملیات آب نگاری شامل جنس بستر، موقعیت عوارض مختلف جغرافیایی در عمق و سطح دریا و آب ها ،اندازه گیری عمق، جزر و مد، جریان آب است.

نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی

مراحل مقدماتی در نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی

این روش با تعیین نقاط کنترل ویژه در امتداد خط ساحلی شروع می شود. روش صداگذاری برای تعیین عمق در نقاط مختلف با استفاده از قایق های ثابت استفاده می شود. مکان های صدا را می توان از قایق به نقاط کنترل یا با تثبیت یک نقطه در قایق و گرفتن ضربه از نقطه کنترل ایجاد کرد. قبل از این روش مراحل اولیه خاصی باید انجام شود

  • شناسایی: شناسایی کامل کل منطقه نظرسنجی برای انتخاب بهترین روش انجام بررسی.
  • کنترل افقی را پیدا کنید: کنترل افقی برای قرار دادن تمام ویژگی های خشکی و دریایی در موقعیت های نسبی واقعی ضروری است. از این رو مجموعه ای از خطوطی که طول و آزیموت آنها با استفاده از مثلث یا هر روش دیگری تعیین می شود.
  • کنترل عمودی را پیدا کنید: قبل از صداگذاری، تعیین کنترل عمودی ضروری است. معیارهای متعددی به منظور کنترل عمودی قرار داده شده است. تنظیم و بررسی سطوح سنج ها استفاده از معیارها است.

نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی

نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی به وسیلۀ دستگاه های عمقیآب صورت می پذیرد که انواع آن به صورت زیر می باشد:

  • عمق آب به صورت لیزر هوایی فناوری جدیدی است كه در نقشه برداری از آب های كم عمق و زلال استفاده میشود.
  • دستگاه های عمقی آب تک پرتوی كه به دقتی بهتر از دسی متر در آب های كم عمق است.
  • فناوری عمقی آبی چند پرتوی كه درحال توسعه سریع بوده و امكانات بالفعل فراوانی را برای بررسی کامل
    و دقیق بستر نمایش میدهد.

نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی در جمع آوری اطلاعات زیر کاربرد دارد:

  • پیش بینی اثرات توسعه های دریایی واثر آن بر محیط زیست
  • تولید نمودارها و اطلاعات مربوط به ناوبری
  • یافتن اینکه آیا کانال های مورد استفاده برای حمل و نقل در اثر لجن زدن یا فرسایش تغییر می کنند یا خیر، و اگر چنین است، با چه سرعتی
  • پروژه های لایروبی
  • کاوش مکان هایی برای استخراج مواد معدنی از دریا
  • مشاوره در مورد مکان توربین های بادی فرا ساحلی، سکوهای نفتی و کابل های زیر دریا
  • برنامه ریزی تاسیسات اسکله
  • ارزیابی اثرات زیست محیطی
  • جستجو و بازیابی (مثلاً مهمات منفجر نشده یا هواپیماهای گم شده)

نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی

صداگذاری در نقشه برداری آب نگاری یا هیدروگرافی

فرآیند تعیین عمق زیر سطح آب را صداگذاری می نامند. مرحله قبل از انجام صداگذاری ، تعیین میانگین سطح دریا است. اگر سطح کاهش یافته هر نقطه از بدنه آبی با کم کردن صدا از سطح متوسط دریا تعیین شود ، از این رو با تراز کردن مشابه است. نیاز به صدا گذاری شامل موارد زیر میشود:

  1. تهیه نمودار های ناوبری که اطلاعاتی همیشگی برای اهداف آینده است.
  2. موادی که باید لایروبی شوند باید زودتر تعیین شوند تا حرکت آسان در پروژه بدون هیچ گونه سردرگمی تسهیل شود.
  3. لایروبی مواد نیز باید همراه با جاهایی باشد که پر کردن باید انجام شود. تخلیه مواد نیز اندازه گیری می شود
  4. طراحی پس‌ آب‌ ها، چاه‌ های دریایی نیازمند اطلاعات دقیقی است که از صداگذاری به دست می‌ آید.

سخن پایانی

این مجموعه با داشتن کادری متخصص و حرفه ای در زمینه نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری ، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.