نقشه برداری یو تی ام ، نقشه ای برای تعیین و ثابت سازی حدود چهار گانه ملک و قرار دادن پلاک بر روی آن می باشد که بر اساس سیستم متخصات جهانی تهیه می شود . برای آشنایی بیشتر با این علم توصیه می کنیم با این مقاله از سایت تهران مپ همراه باشید.

یو تی ام

نقشه برداری یو تی ام (UTM) چیست؟

این نقشه که در واقع مخفف کلمه Universal Transverse Mercator   میباشد، که یکی از مراحل ثابت هر اقدام ثبتی یا تغییر برای یک ملک میباشد. تهیه این نقشه از جمله مدارکی میباشد که تمامی ادارات ایران به جهت دریافت اطلاعات کافی از ملک مورد نظر، آن را از متقاضیان خواهان است. این طرح از یک سیستم مختصات جهانی به وسیله عکس های هوایی یا جی پی اس های دوفرکانسه ، سه فرکانسه یا به صورت جانمایی دستی در فایل های 1/2000 سازمان نقشه برداری کشور  تهیه می گردد.

 

یکپارچه سازی یک مدل جهانی بیضی با GPS:

همانطور که گفتیم نقشه برداری یو تی ام نقشه ای است که  با استفاده از سیستم های موقعیت یاب مختصات منحصر به فردی از زمین شما را به وجود می آورد. زمین شناسان برای اندازه گیری زمین مدل های ریاضی ساده ای از زمین می سازند که بزرگترین و بارزترین ویژگی آن ها را به تصویر می کشد.

آن ها شکل هندسی بیضی را به عنوان اساسی ترین مدل زمین پذیرفته اند، شکل بیضی بر اساس یک مدل ریاضی بسیار ساده است که کاملا صاف بوده و شامل هیچ کوه یا دره ای نمی باشد. امواج رادیویی ارسال شده توسط ماهواره ‌های جی ‌پی ‌اس و سه ‌لایه ‌بندی، اندازه‌ گیری بسیار دقیق زمین را در سراسر قاره ‌ها و اقیانوس‌ها ممکن می ‌سازد. متخصصان می توانند مدل های بیضی جهانی را به دلیل افزایش قابلیت های محاسباتی و فناوری GPS ایجاد نمایند.

همین موضوع منجر به توسعه مدل ‌های جهانی مانند WGS72، GRS80 و WGS84 شد. به طور کل می توانیم بگویم امروزه سیستم WGS84 به عنوان سیستم مختصات منبع ، توسط سیستم های موقعیت یاب جهانی یا همان GPS مورد استفاده قرار گرفته است.

یو تی ام

زمین سنجی و کاربرد آن در نقشه برداری یو تی ام:

زمین سنجی شاخه ای از هندسه رشته ای از ریاضیات است که برای درک بیشتر خطوط، زوایا، سطوح و حجم های موجود در جهان از اشیاء و ایده ها استفاده می شود. تعیین موقعیت دقیق بر روی آن و بررسی میدان ثقل زمین و تغییرات زمانی آن می پردازد.
یکی از مهمترین کاربرد های این علم معین نمودن سیستم‌ های مختصات جهانی و انتخاب موقعیت و ناوبری دقیق آن‌ ها است. کار آن نقطه ای است ، یعنی یک نقطه دقیق در فضا است. مکان آن به قدری دقیق است که “اندازه” ندارد. در عوض باید صرفاً با موقعیتش تعریف شود. در واقع کار اصلی زمین سنجی در حوزه نقشه برداری یو تی ام تعیین موقعیت دقیق مکان از زوایایی مختلف می باشد.
تصور اینکه چگونه چیزی بدون داشتن اندازه می تواند وجود داشته باشد، می تواند دشوار باشد. سعی کنید به این روش فکر کنید. هر نقطه آنقدر کوچک است که کشیدن یک نقطه برای مشخص کردن مکانی خاص ، آن نقطه و بسیاری از نقاط مجاور آن را به طور گسترده ای پوشش می دهد. این بدان معنی است که هر چیزی که قابل مشاهده یا لمس باشد از اجتماع نقاط نزدیک به هم تشکیل شده است.
یکی از پرکاربرد ترین موارد ژئودزی ( زمین سنجی) استفاده از سامانه‌های موقعیت‌یاب ماهواره‌ای جهانی مانند GPS می‌ باشدکه امروزه یکی از مرسوم‌ ترین روش‌های تعیین موقعیت جهانی است . در این سیستم ها از علم ژئودزی یا دانش هندسه ‌ی استفاده شده است. برای اندازه گیری نقاط روی سطح زمین، زمین شناسان مختصاتی (شبیه به یک آدرس منحصر به فرد) به نقاط سراسر زمین اختصاص می دهند. متخصصان و کارشناسان باید مختصات نقاط روی سطح زمین را به روشی ثابت به طور دقیق تعریف کنند.

نقشه برداری یو تی ام

چگونه نقشه UTM تهیه کنیم؟

در ابتدای مقاله در مورد سیستم مختصات  نقشه برداری یو تی ام صحبت کردیم حال در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه نقشه UTM تهیه کنیم. به حقیقت منظور ما از نقشه های یو تی ام در سند ها و ملک ها این است که نقشه از مقیاس های اندازه گیری بزرگ و ترسیم کردن در سیستم مختصات یو تی ام انجام می شود و موقعیت قرار گیری ملک و املاک کنار یآن در این سیستم مختصات با دقت چند سانتی متری تعریف و بیان می شود.

برای تهیه نقشه های یو تی ام و ارائه به  اسناد و املاک سه رویکرد متفاوت وجود دارد:

  • استفاده از دوربین در نقشه برداری یو تی ام:

مهندس نقشه بردار موقعیت و وضعیت موجود ملک را با بکار گیری دوربین های نقشه برداری توتال استیشن و بدون جی پی اس های دو فرکانسه به صورت دقیق یاداشت خواهد کرد  و پس از آن با استفاده از نرم افزار های مخصوص و مرتبط ، ملک را بر روی نقشه های بزرگ دارای مقیاس و پایه سازمان نقشه برداری همچون نقشه 1:2000 سازمانه نقشه برداری کشور جا نمایی صورت می پذیرد.

البته لازم به گفت است که این رویکرد از نقشه برداری حدودا دیگر غیرقابل استفاده می باشد. چرا که ابتدا نقشه 1:2000 تهیه شده به روش فتوگرامتری تهیه می شوند که در این تکنیک خطا بسیار زیاد می باشد و ممکن است موقعیت جغرافیایی ملک دچار خطا شوند و در نهایت اختلاف مرزی به وجود آید. مشکل دیگری که ممکن است به وجود آید و می توان به آن اشاره نمود به روز نبودن آن ها است. معمولا نقشه های مرتبط با دهه 80 و تغییرات و مخصوصاً در مناطق کلان شهر در دهه 80 بسیار زیاد می باشد. به همین دلیل این امکان وجود دارد که عوارض و نقشه ها دچار تغییر شوند. به بیانی دیگر می توانیم بگویم در دسترس نبودن نقشه های 2009 برای تمام کشور می باشد، معمولا نقشه های 1:2000 برای درون شهر ها تهیه می شود و از آن برای مناطق روستایی استفاده نمی شود.

نقشه برداری یو تی ام

  • برداشت با استفاده از جی پی اس های دو فرکانسه:

مهندس وضعیت موجود ملک و زمین را با بکار گیری جی پی اس های دو فرکانسه اندازه گیری می کند. طبق این تکنیک چهار طرف ساختمان با استفاده از جی پی اس دو فرکانسه نمایش داده می شود و پس از آن با بکار گیری نرم افزار های مورد نظر ترسیمات ابعاد و مساحت ملک مشخص می شود و در آخر بر روی نقشه های پایه جایگذاری می شوند. پیشنهاد می شود نقشه برداری یو تی ام  به دست مهندس عضو نظام مهندسی یا کارشناسان رسمس دادگستری انجام و نتیجه آن مهرموم شود تا از صحت و ارزش بیشتری برخوردار باشد.

  • ترکیب دو روش با استفاده از دوربین توتال استیشن و GPS:

می توانیم بگویم در این تکنیم از ترکیب دو روش فوق برای تهیه نقشه های یو تی ام استفاده می شود. این تکنیک برای افزایش میزان دقت به خصوص در محل های که دارای عوارض عیان هستند و دارای شکستگی های بسیار زیادی اند به کار برده می شود. به عنوان نمونه برای زمینی استفاده می شود که محل دارای بافت زیادی از درختان باشد. در این روش برداشت با استفاده از دوربین های توتال استیشن و جی پی اس های چند فرکانسه به صورت تلفیقی انجام می شود.

نقشه برداری یو تی ام

دقت نقشه یو تی ام

توجه نکردن به دقت نقشه برداری یو تی ام می تواند مشکلات متفاوت ملکی مانند تداخلات ، تغییر و به وجود آمدن اشتباه در حدود ملک را به وجود آورند. علاوه بر آن برای کارشناس رسمی دادگستری که متعهد به تهیه نقشه است ، هر نوع مشکل و خطا در آن ممکن است تبعات بدی را برای مهندس و کارشناس پیش بیاورد.
دقت نقشه یو تی ام به چه ویژگی ها و عواملی وابسته می باشد:
مقیاس درخواستی نقشه:
نقشه های یو تی ام با توجه به کاربرد و هدف تهیه آن ها دارای مقیاس متفاوتی می باشد که مرسوم ترین آن ها دارای مقیاس 1:2000 ، 1:1000 و 1:500 است. مقیاس ها با توجه به استاندار های تعیین شده دارای میزان بسیار کمی خطا هستند که باید به آن ها اهمیت داده شود.

تجهیزات نقشه برداری

توسعه و گسترش علم و دانش موجب شده است که خطاهای سیستماتیک و تجهیزات آن به مقدار بسیار کمی کاهش یابد اما آیا این به این معنی است که در صورت به روز بودن تجهیزات نقشه برداری می شود نقشه را با کمترین خطای ممکن تهیه کرد؟ در پاسخ باید بگویم خیر ، تجهیزات باید به صورت دوره ای و به وسیله متخصصان کالیبره و به روز شوند تا با کمترین خطای ممکن نقشه را تهیه و آماده کنند. آیا تاثیر نوع برند و تجهیزات بر روی دقت نقشه برداری یو تی ام موثر می باشد؟ در پاسخ باید بگویم که بله ، نوع تجهیزات به روز بودن آن ها بدون تردید در دقت نهایی کار تاثیر بسیار مهمی دارند.

بازار تجهیزات نقشه برداری بسیار گسترده است و خیلی از تجهیزاتی که در کشور عزیزمان موجود می باشد منسوخ شده است. برای مثال تعداد فرکانس دریافتی در نوع گیرنده جی پی اس اثر بسیار زیادی دارد. با به روی کار آمدن گیرنده های دو فرکانسه و در حال حاضر سه فرکانسه که دارای دقت بسیار زیادی هستند گیرنده های تک فرکانسه دیگر منسوخ شده است. اما متاسفانه هنوز مشاهده می شود که بسیاری از شرکت ها از این نوع جی پی اس برای تهیه و آماده کردن نقشه استفاده نمایند.

نقشه برداری یو تی ام

ویژگی های نقشه برداری یو تی ام

هر جایی یا نقطه ای روی کره زمین مختصاتی به شکل X,Y دارد و در حقیقت با تهیه این نقشه گوشه های ملک مورد نظر با دقت زیاد در حد میلیمتر بر روی کره زمین ثبت می گردد. از ویژگی های این نقشه  به طور مختصر می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تعیین مساحت ملک مورد نظر در حد میلیمتر
  • جهت ارائه به ارگان ها
  • تطبیق موقعیت ملک با مشخصات ثبتی ملک مورد نظر

نقشه برداری یو تی ام

کاربرد نقشه برداری یو تی ام در ماده ۱۴۷:

یکی از عمده مسائل کاربرد نقشه یو تی ام در تهیه سند تک برگ برای زمین هایی که جز ماده ۱۴۷ یا ماده ۱۴۸ هستند میباشد. در این نقشه یوتی ام که معمولاً با مقیاس ۱:۱۰۰۰ و ۱:۲۰۰۰ تهیه می شود عرصه زمین یا ملک مورد نظر در سیستم مختصات utm نمایش داده میشود و ترسیم می شود و در نهایت با تایید کارشناس امور ثبتی و نقشه برداری اقدام به ثبت درخواست سند می گردد.
جانمایی و انجام عملیات تحدید برای املاک گوناگون در سیستم مختصات یو تی ام و در جهت تثبیت و تطبیق ملک صورت میپذیرد. با توجه به پلاک ثبتی ، تجهیزات نقشه‌برداری و با استفاده از متخصصین و مهندسین نقشه‌ بردار می‌توان حدود پلاک موردنظر را با دقت مطلوب روی زمین پیاده کرد.

خصوصیات و مزایای نقشه برداری یو تی ام

جانمایی و تثبیت موقعیت کنونی ملک و تثبیت پلاک مورد نظر در موقعیت خود یکی از موارد کاربردی جانمایی پلاک ثبتی موضوع تک برگ شدن اسناد دفترچه ای قدیمی است. اشخاصی که سند دفترچه ای قدیمی دارند و درخواست تک برگ شدن آن را خواهان هستند، نیاز به این نقشه با تایید کارشناس رسمی دادگستری دارند.
بدین معنا که نقشه جانمایی پلاک ثبتی تنها مدرکی میباشد که با تایید کارشناس رسمی دادگستری تایید می شودکه پلاک ثبتی که در سند قید شده متعلق به همان ملکی میباشد که اکنون متقاضی قصد اخذ سند تک برگی آن است.
که برای این منظور ابتدا این نقشه وضعیت موجود ملک توسط نقشه بردار و با کمک تجهیزات دقیق نقشه برداری تهیه میشود و این نقشه در اختیار کارشناس رسمی دادگستری قرار میگیرد تا جانمایی پلاک ثبتی بر روی آن صورت گیرد.

نقشه برداری یو تی ام

سیستم مختصات چیست؟

به دلیل اینکه  هدف در نقشه برداری پیاده کردن عوارض بر روی ۱ سطحی  دو بعدی مانند کاغذ است از مبدلی برای این پیاده سازی استفاده میشود که، مختصات عوارض به راحتی بر روی سطح دو بعدی و یا نقشه نمایش میشود. برای این کار از سیستم مختصات استفاده می گردد، که در ذیل به آنها میپردازیم:

  • سیستم مختصات نقشه برداری یو تی ام :

سیستم این مختصات مانند مرکاتور میباشد در حالی که از یک استوانه در طول نصف النهارهای زمین مماس زمین باشد و دور زمین را می کند. سیستم مختصات زمین را به ۶۰ قسمت که  به zone معروف است تقسیم میشود که هر قسمت ۶ درجه است.  برای هر قسمت حروفی در نظر گرفته میشود،  ایران مناطق H, I, J , G را شامل می گردد.  نصف النهار گرینویچ در زون ۳۰ قرار دارد به این ترتیب نیمکره  غربی زون ۱ تا ۲۹ و نیمکره شرقی ۳۱ تا ۶۰ را شامل می گردد. از سیستم تصویر یو تی ام به دلیل دقت بالا برای تهیه نقشه املاک و ماده ۱۴۷ استفاده می گردد.

  • سیستم مختصات مرکاتور:

این سیستم مختصات استوانه ای را تصور کنید که در محور استوا بر کره زمین است محور استوانه طوری میباشد که بر محور زمین منطبق شده است. سیستم مختصات در قطب دقت بیشتری دارد  وهر چه  به استوا نزدیک تر باشد مقیاس بزرگتر میگردد.

نقشه برداری یو تی ام

انجام کلیه امور مربوط به نقشه برداری یو تی ام ، جانمایی، تطبیق وضعیت ملک مستلزم استفاده از متخصصین و مهندسان نقشه‌برداری و کارشناس رسمی دادگستری میباشد که تخصص لازم را در این زمینه دارا باشند با  استفاده از دستگاه‌های GPS دو فرکانسه جهت برداشت مختصات ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه‌برداری انجام می‌گیرد.

این مجموعه با داشتن کادری متخصص و حرفه ای در زمینه نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.