ما در این مقاله از سایت تهران مپ سعی داریم شما را با کاربرد GPS دستی در نقشه برداری آشنا کنیم. از همین رو اگر به این مبحث علاقه دارید و می خواهید اطلاعات مفیدی در رابطه با آن کسب کنید توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها و با دقت بخوانید.

GPS دستی در نقشه برداری

برداشت مختصات و ذخیره یک نقطه با استفاده از گیرنده و کاربرد GPS دستی در نقشه برداری

تکنیک اول :

  • ابتدا در قهرست اصلی به زیر شاخه ماهواری یا به اصطلاح Satellite وارد می شویم. در صورتی که دستگاه در حال دریافت اطلاعات اولیه باشد  در بالای صفحه علامت درحال پیدا کردن ماهواره ها یا Acquiring Satellite را نشان داده می شود. پس از آن نیز زمانی که امواج حداقل از 4 ماهواره دریافت شد به شما اطلاعاتی مانند مختصات نقطه ای ، تعداد ماهواره ها و میزان دقت برداشت را نمایش خواهد داد. برای رسیدن به دقت بالاتر باید تعداد ماهواره ها و میزان قدرت دریافت کردن سیگنال ها و همچنین زمان برداشت بیشتر گردد.
  • به فهرست اصلی برگشته و به زیر شاخه علامت گذاری نقطه نشانه (Mark way point) کلیک میکنیم در این هنگام مکان قرارگیری کاربر هرکجا که باشد به صورت عددی سه رقمی به شکل پیش فرض نمایش داده می شود پیش از ثبت نهایی ناحیه می توان نامی دلخواه به جای آن اعداد برای منطقه تعیین نمود.

GPS دستی در نقشه برداری

  • سپس جدول انتخاب حروف و اعداد ظاهر می گردد، به وسیله کلید پنجک اره حروف و اعداد و نماد های مختلف برای نام دلخواه را پیدا و با فشار آن به سمت داخل انتخاب میکنیم.
  • همچنین می توانید جهت تشخیص بهتر نقطه نشانه ای را برای آن انتخاب نمایید. برای انتخاب یک نشانه برای نقطه به وسیله کلید پنجک اره کادر فعال سازی را روی علامت منطقه برده ) در قسمت بالا سمت چپ صفحه نمایش( و فشار دهید تا فهرست علامت های وجود داشته در حافظه دستگاه ظاهر گردد. با به کارگیری کلید پنجک اره بر روی علامت مدنظر خود بروید و با فشار دادن کلید آن را تاییدکنید.
  • در قسمت یادداشت ( Note ) نیز می توانید توضیحاتی برای نقطه مورد نظر نکته برداری کنید. دوباره به وسیله کلید پنجک اره بر روی این قسمت رفته و این کلید را فشار دهید و با استفاده از حروف و اعداد و نمادهای مختلف توضیحاتی را درج و با قرار گیری بر روی گزینه انجام شد ( Done ) و فشار کلید پنجک اره، این توضیحات را ثبت میشود.
  • پس از انجام مراحل فوق به وسیله کلید پنجک اره به قسمت پا یین صفحه رفته و با قرارگیری بر روی گزینه انجام شد (Done ) و فشار کلید پنجک اره این نقطه  ذخیره میشود.
  • در فهرست اصلی وارد زیر شاخه نقشه شوید و در این قسمت می توان نقطه و یا نقاط ذخیره شده را همراه با نام و نمادشان مشاهده کرده و به وسیله کلید بزرگ نمایی و کوچک نمایی، مقیاس نقشه را تغییر داده و برای دید بهتر نقطه از کلید بزرگ نمایی استفاده میشود.

روش دوم برای برداشت مختصات و ذخیره یک نقطه با استفاده از گیرنده  و کاربرد GPS دستی در نقشه برداری

  • همانند روش قبل ابتدا نیاز است تا به زیر شاخه ماهواره رفته و کمی صبر کنید تا با ماهواره ها ارتباط برقرار شود.
  • در همان صفحه برای ذخیره اطلاعات مورد نیاز و برداشت شده از منطقه مورد نظر کلید پنجک اره را فشار دهید و برای چند ثانیه نگه دارید.
  • پس از آن در صفحه ثبت اطلاعات ، شماره نقطه ، توضیحات مرتبط با ناحیه ، نماد و مختصات آن را مشاهده کنید. با فشار دادنن کلید پنجک اره ، می توان اطلاعات هر قسمت را ویرایش نمایید. پس از پایان یافتن این مرحله جهت ذخیره شدن اطلاعات به دست آمده ، گزینه انجام شد یا همان Done را انتخاب كنید. برای به دست آوردن اطلاعات در رابطه با نواحی جدید مراحل فوق را تکرار نماید.

وارد کردن دستی مختصات یک نقطه و پیدا کردن آن روی زمین به وسیله گیرنده و کاربرد GPS دستی در نقشه برداری

برای درج کردن دستی مختصات یک منطقه نیاز است تا در هر فهرست یا زیر فهرستی که قرار دارید کلید پنجک اره را فشاره دهید تا قسمت مد نظر شما ذخیره و یک نقطه در کنار آن ظاهر شود.

در این زمان با استفاده از کلید پنجک اره بر روی قسمت مکان یا همان Location رفته و آن را فشار دهید.

GPS دستی در نقشه برداری

  • مطابق شکل و کمک کلید پنجک و همچنین اعداد و جهات موجود بر روی صفحه کلید می توانیم مختصات نقطه مورد نظرمان را وارد کنیم و با استفاده از کلید بر روی گزینه انجام شد رفته و فشار دهید. با این کار مختصات نقطه مورد نظر شما ثبت و ذخیره خواهد شد.
  • مطابق آن چه که در مطالب قدیمی خوانیدک می توانیم برای هر نقطه یک اسم ، نماد ، توضیحات و حتی ارتفاع تعیین کرده و آن ها را وارد کنید.
  • پس از انجام تمامی مراحل با استفاده از کلید پنجک به قسمت انتهایی صفحه رفته و با قرارگیری بر روی گزینه انجام شده آن را ذخیره کنید.
  • در فهرست اصلی وارد زیر شاخه نقشه شوید . با وارد شدن در این قسمت می توانید با بزرگ کردن نقطه ذخیره شده مورد نظر را پیدا کنید. به وسیله کلید پنجک اره بر روی نقطه رفته و فشار دهید حال با انتخاب گزینه حرکت یا همان GO و پس از آن گزینه خروج از جاده یا Off Road می توان با کمک نقشه به جستجوی مکان نقطه مورد نظر پرداخت.
  • در صورتی که به مکان قرار گیری نقطه برسیم همراه با صدای بوق یک علامت رسیدن به  Arriving at بر روی صفحه ظاهر می شود که به وسیله آن متوجه نزدیک شدن به نقطه مورد نظر می شویم. چنانچه می خواهید دقیقا بر روی نقطه مورد نظر قرار بگیرید لازم است نقشه را در حالت بیشترین بزرگ نمایی قرار دهید. می توانیم با در نظر گرفتن مختصات چهار گوشه زمین آن را در نرم افزار Google Earth  جا به جا نمایم.

GPS دستی در نقشه برداری

این مجموعه با داشتن کادری متخصص و حرفه ای در زمینه نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری ، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.