آیا با مقیاس ها آشنایی دارید؟ مقیاس ها در نقشه برداری و ترسیمات زمین های واقعی مورد استفاده قرار می گیرند ، شما با استفاده از یک مقیاس می توانید ترسیمات یک زمین واقعی را روی کاغذ رسم نمایید و نقشه ای از زمین در مقیاس کوچکتر تهیه نمایید ، مقیاس دارای انواع متفاوتی است ، برای مثال برخی از نقشه را می توان نقشه تمامی جهان معرفی نمود  و برخی را به عنوان مقیاس زمین های بسیار کوچک و چند متری معرفی نمود. پس  با این مقاله از سایت تهران مپ همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را درباره مقیاس و انواع مقیاس در نقشه برداری در این مقاله تقدیم شما کند.

 

مقیاس در نقشه برداری

 

مقیاس چیست ؟

مقیاس ها معیار های اندازه گیری با کاربرد بسیار بالا می باشند که در نقشه برداری و ترسیمات واقعی بر روی زمین ها مورد استفاده قرار می گیرند ، شما می توانید در ترسیمات واقعی از آن ها برای ایجاد یک نقشه از محل های مورد نظر خود استفاده کنید. مقیاس را می توان به صورت زیر نیز تعریف کرد :

“مقیاس نقشه رابطه بین یک واحد طول روی نقشه و طول مربوط روی زمین می باشد”

در معنای این تعریف می توان گفت مقیاس واقعی هر نقشه رابطه ای است که بین واحد ترسیمات یک نقشه و واحد مقدار طول های واقعی بر روی زمین های واقعی وجود دارد. زمانی که یک کارشناس و مهندس نقشه برداری قصد ترسیم نقشه یک مکان را دارد به صورت دقیق از طول ، عرض و ارتفاعات مکان مقادیری را تهیه می نماید ، سپس با کوچک کردن این میزان به حدی که بتوان آن را در یک نقشه جا داد ، نقشه را تهیه می کند و یک مقیاس را برای نقشه تعیین می نماید ، شما زمانی که طول بیان شده را در مقیاس ضرب کنید به راحتی می توانید میزان طول واقعی زمین را دریافت نمایید.

در تعریف دیگر مقیاس در نقشه برداری را می توان فاصله دو نقطه با یکدیگر روی نقشه تا فاصله دو نقطه با یکدیگر روی زمین واقعی معرفی کرد ، برای مثال اگر فاصله واقعی روی یک زمین حدود 400 متر باشد شما می توانید از مقیاس برای کوچک نمودن این میزان و نمایش آن در نقشه استفاده کنید ، با توجه به محاسبات ، برای نمایش این مقیاس با 4 سانتی متر بر روی نقشه می توان مقیاس را 1000 بر روی 1 معرفی نمود. اگر نیاز به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری برای تهیه نقشه با مقیاس های متفاوت دارید ، ما در خدمت شما عزیزان هستیم تنها کافیست با تهران مپ تماس بگیرید.

کاربرد انواع مقیاس در نقشه برداری :

مقیاس ها با هم تفاوت های بسیار زیادی دارند اما کاربرد تمامی اصلی مقیاس در نقشه برداری است ، از ویژگی های اصلی یک مقیاس می توان به کاربرد آن در زندگی واقعی و تعیین میزان زمین های متفاوت اشاره نمود، شما برای تعیین نقشه با استفاده از مقیاس می توانید بسیار دقیق عمل نمایید و با مطالعه هر نقشه می توانید از میزان دقیق زمین واقعی تنها با ضرب طول زمین بر روی مقیاس اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

مقیاس در نقشه برداری

 

درک مقیاس در نقشه برداری :

بسیاری از افراد حتی با وجود توضیحات گسترده در زمینه مقیاس نمی داند درک مناسبی از مقیاس داشته باشند، توجه نمایید شما در ابتدا باید مطالعه درستی بر روی نقشه و مقیاس های هر نقشه داشته باشید، طبق طبقه بندی های معمولی هر نقشه ما 7 نوع نقشه داریم که هر کدام از انواع مقیاس متفاوتی نسبت به یکدیگر استفاده میشود.

انواع مقیاس :

مقیاس در نقشه برداری را می توان در 3 دسته اصلی زیر تقسیم بندی نمود:

  1. مقیاس های توصیفی
  2. عددی
  3. خطی
  4.  ترسیمی
  • تعریف مقیاس های عددی:

مقیاس های عددی دسته ای از مقیاس های دقیق است که می توان از آنها در نقشه برداری استفاده نمود، تمامی افراد نسبت به این مقیاس ها دارای شناخت بسیار بالای هستند زیرا در دوران تحصیلی این مقیاس ها در واحد جغرافیا برای شما توضیح میدادند.

  • تعریف مقیاس توصیفی:

مقیاس های توصیفی یکی از کاربردی ترین انواع مقیاس در نقشه برداری هستند، شما می توانید از این مقیاس برای نقشه برداری در تمامی زمین ها و خانه استفاده نمایید، بسیاری از افراد نسبت به این مقیاس در انواع مقیاس آشنایی کافی را ندارند اما برای تعریف این مقیاس در یک تعریف کلی می توانید از تعریف زیر استفاده نمود:

” مقیاس توصیفی به نسبت طول یک خط بر روی هر نقشه ترسیمی و طول همان خط بر روی زمین واقعی نامیده می شود”

 

مقیاس در نقشه برداری

 

  •  تعریف مقیاس های خطی :

مقیاس های خطی یا ترسیمی به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع مقیاس در نقشه برداری به حساب می آیند ، زمانی که شما زیر نقشه ای را مشاهده می نمایید ، یک نمودار مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده مقیاس است ، در این نمودار از طرف چپ به راست شما درجه بندی را مشاهده خواهید کرد، هر درجه بندی ممکن است با سایز های مختلفی به عنوان یک مقیاس وجود داشته باشد که شما با توجه به عدد نسبت به نوع آن اطلاع پیدا خواهید نمود.

  • تعریف اصلی مقیاس های ترسیمی :

“مقیاس ترسیمی ، مقیاسی نامیده میشود که نمایش دهنده میزان فاصله واقعی تا فاصله ترسیمی بر روی نقشه به صورت تصویری همراه با درجه است.”

 

سخن پایانی

این مجموعه با داشتن کادری متخصص و حرفه ای  در زمینه نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، تهیه نقشه یو تی ام دو خطی،  کارشناس رسمی دادگستری  امور ثبتی، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.