برای نقشه برداری اراضی موات باید از روش نقشه های یو تی ام استفاده نماید .این نقشه ها کاربرد جهانی دارند و ویژگی اصلی آن ها این می باشد که هر نقطه ای بر روی نقشه مختصات خاصی را ایجاد میکند. حال در زمینه ی نقشه برداری زمین های موات وقتی یک نقطه در گوشه ی ملک مشخص می نماید کلیه ی مختصات و ابعاد آن نشان داده می شود و با این اعداد و ارقام زمین شما از سایر زمین ها به طور کامل متمایز می گردد به شکلی که هیچ زمین دیگری با این مختصات در کره زمین وجود ندارد. با این مقاله از سایت تهران مپ همراه باشید تا با این نوع نقشه برداری بیشتر آشنا شوید.

 

نقشه برداری اراضی موات

 

نقشه برداری اراضی موات در تهران

قانون بر اساس آیتم های بی شماری نظیر نوع کاربرد، گنجایش، روش های استفاده از زمین اراضی که موجود هستند را در کشور را به سه گروه تقسیم می نماید:

  • زمین های موات: این نوع اراضی از ابتدا بی استفاده هستند به عبارتی دیگر این که نه درحال حاضر کسی در آن ها به عمران و آبادانی پرداخته است و نه در گذشته بهره برداری از این زمین صورت گرفته است.
  • زمین های بایر: افرادی در گذشته در این زمین ها به امور کشاورزی پرداخته اند و این زمین در گذشته آباد بوده اما اکنون این زمین بلا استفاده هستند.
  • اراضی دایر: زمانی که زمین توسط افرادی تصرف گردیده و در آن زمین کشاورزی، زراعت و به طور کل کاری به منظور بهره برداری صورت می پذیرد را زمین دایر می نامند.

قانون مدنی اراضی موات

قانون مدنی برای این قبیل از نقشه برداری اراضی موات در تهران یا سایر شهر های ایران قوانینی را تعیین نموده است که به موجب آن این گونه اراضی مالک خاصی وجود ندارد در این صورت مشترکات عمومی محسوب می گردد. بدین ترتیب براساس قوانین وضع شده این زمین های شهری که از آنها استفاده نمی گردد و صاحبی هم ندارند توسط دولت تصرف می گردد و به افرادی در جامعه تعلق می گیرد که محروم و نیازمند آن زمین برای کار و سرمایه گذاری میباشند. برخی از زمین های زراعی وجود دارد که دارای مالک اند اما برای سالیان سال است که بی استفاده می باشند. این زمین ها در بخش زمین موات قرار داده نمی شوند.

مشخصه های اراضی موات

اولین خصوصیت این نوع زمین ها این است که این اراضی در زمان های دور و اکنون هیچ گونه عملیات مبنی بر آبادانی بر روی آن صورت نگرفته است. زمین های که در زمینه نواحی شهری هستند و خصوصیات های بیان شده را داشته باشند اراضی موات شهری به حساب می آیند. زمین های که در خارج از شهرها یا در روستا ها قرار دارند و دارای ویژگی های ذکر شده میباشند را نیز اراضی موات غیر شهری نام دارند. طراحی نقشه برای این نوع زمین ها را نقشه برداری اراضی موات می گویند. کسانی قصد دارند از زمین و ملک خود چنین نقشه های را تهیه کنند می توانند به گروه نقشه برداری تهران مپ مراجعه کنند.

 

نقشه برداری اراضی موات

 

تفاوت اراضی ملی و موات

مشخصه اصلی نقشه های اراضی ملی این است که از ابتدا ساختار طبیعی خود را حفظ می نمایند و این زمین ها جزء مال و املاک دولت محسوب می گردد. مانند جنگل ها، دشت ها، کوه ها. گاهی اوقات زمینی مربوط به سال های قبل از انقلاب هستند و تحت شرایطی در اختیار شهرداری قرار گرفته میشوند و قانون نقشه برداری اراضی موات شامل این زمین شده است برای پس گرفتن زمین های موات از شهرداری باید کارهای صورت بپذیرد:

  • در اولین گام برای پس گرفتن زمین ها باید اثبات نمایید که این اراضی قبل سال 58 به طریقی مورد بهره برداری قرار گرفته است. سپس می توانید به عکس های هوایی مربوط به سال های قبل 58 اشاره نماید منظور این میباشد که این عکس ها تفسیر شوند و نکاتی در آن وجود دارد که قبل از سال 58 سکونت در این زمین انجام گردیده است یا کشاورزی صورت پذیرفته است، بدین ترتیب می توانید زمین خود را مجددا صاحب شوید.
  • آزمایش خاک: چنانچه تصاویری از سال 58 در اختیار ندارید باید از طریق آزمایش خاک مشخص گردد که آیا این خاک در گذشته استفاده شده است یا خیر.
  • تحقیقات محلی: تحقیقات در محضر قانون معمولا مورد تایید نمیباشد.

مراحل شناسایی زمین های موات و غیر موات

پس از ارائه درخواست خود به دادگاه ، دادگاه یک تیم حرفه ای برای تهیه ی نقشه از زمین های موات را به محل مورد نظر ارسال می کند. برخی از افراد سعی می نماید که نقشه برداری اراضی موات را خودشان انجام دهند اما بهتر میباشد که این کار را به بهترین کارشناسان رسمی دادگستری واگذار نماید. زیرا این افراد کاملا علمی و مطابق قواعد تشخیص زمین ها عمل می نمایند. در نقشه برداری اراضی موات جانمایی ملک دارای اهمیت بسیار زیادی است. زیرا این جانمایی در قانع کردن قاضی بسیار مهم تاثیر گذار است.

 

نقشه برداری اراضی موات

 

ضرورت تهیه نقشه برداری یو تی ام توسط بهترین کارشانان رسمی دادگستری در تهران

دو دلیل مهم و اساسی برای تهیه نقشه برداری اراضی موات وجود دارد :

  • جانمایی پلاک ثبتی : با استفاده از نقشه برداری یو تی ام به وسیله مختصات، اعداد و ارقام ملک دارای یک پلاک متمایز و منحصر به فرد می باشد.
  • محاسبه ی دقیق مساحت ملک: با نقشه های یو تی ام مختصات چهار جهت ملک به طور کامل مشخص می گردد به همین جهت مساحت ملک به طور دقیق مشخص و ثبت میگردد.

نکته ای که در تهیه ی نقشه یو تی ام میباشد این است که کارشناس رسمی دادگستری باید نقشه های یو تی ام را مهر نماید. برای تهیه این نقشه نیازی نیست که به هیچ ارگانی مراجعه شود.

سخن آخر

این مجموعه با داشتن کادری متخصص و حرفه ای در زمینه نقشه برداری زمینی ، فتوگرامتری، نقشه برداری ساختمان ، کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان ، نقشه برداری اراضی موات ، امور ثبتی ، مهندسین و وکلا با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوقی و راه و ساختمان و مهندسی آماده انجام امور نقشه برداری و کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.